نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 14:39

۶۳۷ هزار مشترک برق در سه استان غربی کشور قبض رایگان دریافت کردند

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: از یک میلیون و ۷۲۰ مشترک در حوزه سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام، ۶۳۷ هزار مشترک با صرفه‌جویی قبض رایگان دریافت کرده که ۲۸۸ هزار از این تعداد مربوط به استان کرمانشاه بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، علی اسدی مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمانشاه امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگاران، اظهار کرد: شرکت برق منطقه‌ای غرب مسؤولیت تأمین و انتقال انرژی در سه استان کرمانشاه،کردستان و ایلام را را در محدوده‌ای به وسعت ۴ هزار کیلومترمربع و جمعیتی بیش از ۴.۳ میلیون نفر را برعهده دارد.

وی مدار انتقال فوق توزیع فشار قوی شرکت برق منطقه‌ای غرب را ۸ هزار و ۷۳۸ کیلومتر عنوان کرد و گفت: ۱۳۰ ایستگاه پست انتقال و فوق توزیع به ظرفیت ۱۲ هزار و ۷۰۳ مگاوات و همچنین ۳ هزار و ۹۵۸ مگاوات ظرفیت نیروگاهی دارد که ۲ هزار و ۲۲۱ مگاوات آن مربوط به استان کرمانشاه است که در این استان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تولید داریم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمانشاه به وجود ۱۴ نیروگاه بزرگ اشاره و بیان کرد: کل مصرف منطقه در تابستان گذشته ۲ هزار ۱۲۱ مگاوات بوده و امسال هم ۲ هزار و ۱۶۳ مگاوات بود که با توجه به ظرفیت ۳ هزار و ۹۵۸ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ها، جزء برق منطقه‌ای‌هایی هستیم که تولید بیش از مصرف است، لذا زیرساخت‌های توسعه برای استان آماده است.

وی تعداد مشترکان منطقه غرب کشور را یک‌میلیون و ۸۲۰ هزار مشترک عنوان کرد و گفت: ۸۲۵ هزار مشترک از این تعداد مربوط به استان کرمانشاه است.

اسدی تصریح کرد: ۲۱ مشترک سنگین همانند پتروشیمی‌ها، فولاد، سیمان و... در حوزه سه استان داریم که ۱۱ مشترک از این تعداد در کرمانشاه، ۳ مشترک در کردستان و ۷ مشترک در استان ایلام است.

وی پیک بار سال ۱۴۰۱ در منطقه را ۲ هزار و ۱۲۱ مگاوات و سال ۱۴۰۲ را ۲ هزار و ۴۶۳ مگاوات اعلام کرد و گفت: این پیک طی سال گذشته در کرمانشاه ۹۵۶ مگاوات و امسال ۹۲۵ مگاوات بوده است.

۴ هزار و ۹۰۱ روستای در حوزه شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور برق‌دار هستند که به گفته اسدی، ۲ هزار و ۵۵۷ روستا در استان کرمانشاه موجود است.

وی با بیان اینکه ترکیب مصارف حوزه برق منطقه‌ای غرب در بخش صنعت ۲۵ درصد، کشاورزی ۱۹ درصد، عمومی ۱۱ درصد، خانگی ۳۶ درصد و سایر مصارف ۹ درصد است، ادامه داد: این مصارف در استان کرمانشاه؛ در بخش صنعتی ۲۹ درصد، کشارزی ۱۵ درصد، عمومی ۱۵ درصد، خانگی ۳۲ درصد و سایر مصارف ۹ درصد است.

اسدی ناترازی تولید و مصارف امروز کشور را  حاصل عملکرد ۲۰ سال گذشته دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با سرکار آمدن دولت سیزدهم؛ برنامه‌های بسیار فشرده‌ای در راستای جبران کمبود برق کشور صورت گرفته به طوریکه تابستان ۱۴۰۱ خاموشی اعمال نشد.

وی اضافه کرد: برای امسال هم در وزارت نیرو ۱۴۰ اقدام مهم صورت گرفت که در حوزه برق منطقه‌ای کشور بیش از ۳ هزار میلیارد تومان با ۲۰ عنوان پروژه انجام شده که بیش از ۹۵ درصد از آن‌ها به بهره‌برداری رسیده تا خاموشی در پیک تابستان کنونی نداشته باشیم.

اسدی بار مصرف کرمانشاه در مردادماه را ۴۰۰ مگاوات عنوان کرد و افزود: حوزه برق منطقه‌ای غرب و نیروگاه‌ها با پایداری ۱۰۰درصد برق تولید می‌کنند.

وی گفت: هم‌اکنون ۷ هزار میلیارد تومان پروژه در سه استان کرمانشاه، کردستان و ایلام در دست اقدام داریم که تأمین منابع مالی همه آن از منابع داخلی شبکه نیست، برای پروژه‌های اولویت‌دار به خصوص پروژه‌های مربوط به پیک تابستان به صورت دریافت تسهیلات و یا تهاتر با صنایعی که بدهکار برق بوده ولی امکان پرداخت پول برق را نداشتند؛ تأمین مالی کردیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای استان کرمانشاه با تأکید بر مدیریت مصرف، تصریح کرد: از یک میلیون و ۷۲۰ مشترک در حوزه سه استان منطقه غرب کشور، ۶۳۷ هزار مشترک با صرفه‌جویی قبض رایگان دریافت کردند که ۲۸۸ هزار از این تعداد مربوط به استان کرمانشاه بود.

وی افزود: ۸۰ درصد مشترکان در کشور صرفه‌جویی می‌کنند که متأسفانه ۲۰ درصد باقی‌مانده ۵۰ درصد برق غیرمولد کشور را دارند.

پایان پیام/پ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434008

مهمترین اخبار ایران و جهان: