نیوز سیتی!
26 تیر 1402 - 19:07

یونان: هیچ امتیازی در مورد خطوط قرمز آتن به‌ترکیه نمی‌دهیم

وزیر کشور یونان امروز اعلام کرد: هیچ امتیازی در مورد خطوط قرمز آتن در مذاکرات با آنکارا به‌ترکیه نمی‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کاثیمرینی، «آکیس اسکرتسوس» وزیر کشور یونان امروز دوشنبه اعلام کرد که یونان و ترکیه «اولین گام» را به سوی عادی سازی روابط دوجانبه پس از دیدار اخیر کریاکاس میتسوتاکیس، نخست وزیر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در «ویلنیوس» (در حاشیه نشست هفته گذشته سران ناتو در پایتخت لیتوانی) برداشته اند.

با این حال، وی اضافه کرد که دولت یونان هیچ امتیازی در مورد «خطوط قرمز» این کشور در رایزنی های آتن با آنکارا نخواهد داشت.

وزیر کشور یونان در این باره ادامه داد: ما خطوط قرمز خود را داریم و ترکیه نیز خطوط قرمز خود را دارد. دولت یونان نشان داده است که می داند چگونه از منافع ملی و حقوق ملی خود دفاع کنند.

وی همچنین اظهار داشت که دولت یونان با «هیچ امتیازی در خطوط قرمز ملی» پیش نخواهد رفت.

«آکیس اسکرتسوس» در ادامه خاطر نشان کرد که تعیین حدود دریایی منطقه انحصاری اقتصادی (EEZ) و فلات قاره تنها موضوعاتی است که یونان برای مذاکره با ترکیه باز می دند.

وی سپس افزود: هیچ سازشی که نباید انجام شود، انجام نخواهد شد. ما فقط یک راه حل می خواهیم، اما حتی بدون آن هم می توانیم با آرامش زندگی کنیم.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه چهارشنبه هفته پیش با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان برای برگزاری نشست شورای همکاری میان دو کشور در سطح عالی برای پاییز آینده در یونان به توافق رسید.

در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه در این ارتباط آمده بود: اردوغان و نخست وزیر یونان توافق کردند که چندین کانال ارتباطی میان آنکارا و آتن را فعال کنند.

این در حالیست که نیکوس دندیاس وزیر امور خارجه یونان ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری طی سخنانی در هشتمین نشست مجمع اقتصادی دلفی ضمن ابراز خرسندی از فضای مثبت میان ترکیه و یونان، تاکید کرد که دو کشور باید سایر گام‌ های شجاعانه مانند تصمیم حمایت از یکدیگر در نهاهای بین‌ المللی را بردارند.

هر دو کشور ترکیه و یونان عضو ائتلاف دفاعی ناتو هستند و سال‌ها است که بر سر مرزهای دریایی و حقوق اکتشاف انرژی در دریای اژه و مدیترانه شرقی با یکدیگر اختلاف دارند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1366808

مهمترین اخبار ایران و جهان: