نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 09:25

دانمارک وسوئد با توهین به قرآن قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کنند

شرکت کنندگان در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی تاکید کردند که سوئد و دانمارک با اعطای مجوز به عاملان هتک حرمت قرآن کریم، قطعنامه شورای امنیت درباره صلح و امنیت جهانی را نقض می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اعضای سازمان همکاری اسلامی در نشست فوق العاده روز گذشته خود شدیداً هتک حرمت مجدد به قرآن کریم در سوئد و دانمارک را محکوم کردند.

در بیانیه صادره از سوی این نشست آمده است: ما نسبت به تکرار هتک حرمت قرآن کریم و تداوم صدور مجوز از سوی مقامات سوئدی برای چنین اقداماتی و عدم اتخاذ گام‌های لازم برای ممانعت از تکرار آن در سوئد و دانمارک، متأسفیم.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: بی توجهی مقامات سوئدی و دانمارکی به ممانعت از تکرار این اقدامات، نقض قطعنامه ۲۶۸۶ شورای امنیت صادره در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ در خصوص صلح و امنیت بین المللی است.

در این بیانیه نوشته شده است: تقویت گفتگوها و همکاری میان ادیان و فرهنگ‌ها برای تحقق صلح و همزیستی در جهان بسیار مهم است. گسترش ارزش‌های مربوط به همزیستی مسالمت آمیز و صلح، بهترین راه برای رویارویی با تفکرات متعصبانه و خشونت طلبانه به شمار می‌رود.

روز گذشته، نشست فوق‌العاده و مجازی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو، جهت بررسی هتک حرمت‌های مکرر قرآن کریم در سوئد و دانمارک برگزار شد و حسین ابراهیم طاها، دبیرکل این سازمان در ابتدای این نشست ضمن ابراز ناامیدی از انجام‌ندادن هیچ‌گونه اقدامی در رابطه با جلوگیری از هتک حرمت قرآن کریم از سوی مقامات سوئد و دانمارک، مجدداً از مقامات این ۲ کشور خواست که اقداماتی رسمی را جهت جلوگیری از تکرار هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم به انجام برسانند.

طاها به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی توصیه کرد که طبق صلاحدید خود اقداماتی حاکمیتی را در رابطه با روابط با سوئد و دانمارک، جهت بیان مخالفت خود با مواضع مقامات این ۲ کشور در قبال تکرار هتک حرمت قرآن کریم و جلوگیری از این اقدامات، به انجام برسانند.

فیصل بن فرحان نیز که کشورش ریاست کنونی سازمان همکاری اسلامی را بر عهده دارد و در کنار عراق خواهان برگزاری این نشست فوق‌العاده شده بود در سخنان خود اعلام کرد: دولت عربستان به اهمیت تثبیت ارزش‌های گفتگو، بخشش و احترام میان ملت‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها ایمان دارد و هر اقدامی که باعث گسترش نفرت و افراط‌گرایی شود را نمی‌پذیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420852

مهمترین اخبار ایران و جهان: