نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 12:08

انتقال خون اصفهان با کمبود اعتبارات جاری رو به رو است

اصفهان - مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: کمبود اعتبار از مهم‌ترین چالش‌های انتقال خون اصفهان است و این امر در بخش هزینه‌های جاری نیز مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کیان دهراب‌پور صبح یکشنبه در نشست خبری به‌مناسبت هفته انتقال خون با اشاره به اینکه روز ملی اهدای خون به سالروز سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد، اظهار داشت: سازمان انتقال خون در کشور با ۱۷۰۰ دستورالعمل استاندار از پذیرش اهداکننده خون تا تزریق نیازمند خون یک پروسه با رعایت استاندارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون تمام تمهیدات لازم را انجام می‌دهد تا خون سالم به مراکز درمانی ارسال شود، افزود: نذر خون امسال با شعار پویش «اهدای خون؛ فرهنگ حسینی، نذر عاشقان» از اول محرم تا پایان ماه صفر انجام می‌شود.

مراجعه ۲ هزار و ۳۵۵ اصفهانی برای اهدای خون در تاسوعا و عاشورا

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تصریح کرد: در روزهای تاسوعای حسینی ۲۳۵۵ نفر به مراکز اهدای خون استان مراجعه و با اهدای خون خود به نیازمندان به خون کمک کردند. در تاسوعای حسینی، ۱۰۸۷ نفر به ۷ مرکز خون‌گیری در استان اصفهان مراجعه که ۹۱۵ نفر خون خود را اهدا کردند و در عاشورای حسینی ۱۲۶۸ نفر به این مراکز مراجعه که ۱۰۵۴ نفر خون اهدا کردند که در مجموع این دو روز ۲۳۵۵ مراجعه و ۱۹۶۹ مورد اهدای خون انجام گرفت.

دهراب‌پور ادامه داد: استفاده از تیم‌های سیاری در مراکزی که سازمان اهدا خون داشتند. فلاورجان و قهدریجان به مدت دو روز، در شهر کوشک و محله آدریان خمینی‌شهر به مدت یک روز با توجه به در خواست مردم بوده است. تیم سیار خون‌گیری برای اولین بار در شهرستان فلاورجان مستقر شد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی خانم‌ها به شمار می‌روند و نیمی از نیازمندان تزریق خون را تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: با وجود اینکه نیمی از جمعیت ما خانم‌ها هستند اما اهدای خون بانوان درصد بسیار کمی دارد. اهدای خون بانوان ۲/۳ درصد است.

مشارکت بسیار پایین خانم‌های اصفهانی برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به مهم‌ترین عوامل کمرنگ بودن مشارکت خانم‌ها در اهدای خون، عنوان کرد: ترس از کم خونی، ترس از سوزن کیسه‌های اهدای خون، ترس از ابتلاء به بیماری‌های عفونی مانند ایدز و هپاتیت از عوامل کاهش مشارکت خانم‌ها در امر اهدای خون محسوب می‌شود.

دهراب‌پور درباره شرایط اهدا خون خاطر نشان کرد: افراد با سلامت کامل، سنین ۱۷ تا ۶۰ سال، وزن بالای ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون اهدا کنند. بیماران قلبی، عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و دیابتی که انسولین مصرف می‌کند امکان اهدا خون ندارند. مراجعه‌کنندگان برای اهدا نباید دارو مصرف کرده باشند. سالانه آقایان چهار بار و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در خصوص اهدای خون جوانان، بار اولی‌ها و بانوان، اضافه کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیازی مستمر است و تداوم در اهدای خون از الزامات هر جامعه محسوب می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه ۳ گروه خونی «o»،«+o-» و «AB-» در استان اصفهان بیشترین نیاز گروه خونی است، گفت: استان اصفهان معین خونی استان سیستان بلوچستان است که در ۴ ماهه اول حدود ۷۰۰ واحد خون به این استان ارسال شده است.

دهراب‌پور با بیان اینکه کمبود بودجه، مهم‌ترین مشکل اداره کل انتقال خون استان اصفهان است، یادآور شد: یکی از فرصت‌های خوب استان اصفهان وجود خیران است و نبود اعتبارات جاری از ضعف‌هاست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417752

مهمترین اخبار ایران و جهان: