نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 19:55

بیش از ۲۳ هزار تن انواع حبوبات در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود

شهرکرد_رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تولید بیش از ۲۳ هزار تن انواع حبوبات در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث بهره‌وری منابع آب، علاوه بر بهره‌وری فیزیکی، بهره‌وری اقتصادی آب است.

وی افزود: میزان ارزش افزوده‌ای ایجاد شده به ازای هر مترمکعب آبی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، در ایران و سایر کشورهای توسعه رقم متفاوتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی از دلایل اختلاف ذکر شده، به حوزه صنایع بازمی‌گردد که زنجیره ارزش محصولات کشاورزی به ارزش یک کیلوگرم ماده خشک به ازای هر مترمکعب آبی که مصرف می‌کند متفاوت است.

برزگر عنوان کرد: به طور مثال تفاوت بهره‌وری به ازای هر مترمکعب آب در محصول بادام در کشور بیشتر از یک دلار و در محصولی دیگر مثل گندم یا جو که محصولات استراتژیک هستند کمتر از ۰.۲ دلار است.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌توان به تنهایی بهره‌وری فیزیکی محصولی را مدنظر قرار دهیم بلکه بهره‌وری اقتصادی آن محصول نیز مهم است که بخش مهمی از این مطلب به حوزه صنایع برمی‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: این استان موقعیت کوهستانی دارد، دمای خنکی دارد و می‌تواند مکان مناسبی برای ایجاد سردخانه‌ها، انبارها و نگه‌داری از محصولات کشاورزی باشد.

برزگر بیان کرد: همچنین از آنجا که ماده اولیه فراوانی در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود، این محصولات باید بسته‌بندی و فرآوری شوند تا ارزش افزوده برای آن‌ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: یکی از محصولاتی که به عنوان ماده اولیه در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود حبوبات است، بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی این استان به کشت انواع حبوبات اختصاص دارد و بیش از ۲۳ هزار تن تولید این محصولات در استان است، در حوزه خشکبار بیش از ۳۰ هزار تن انواع محصول در استان تولید می‌شود و در زمینه آبزیان و ماهی بیش از ۲۳ هزار تن سالانه تولید داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: گاهی اهداف برای فرآوری و بسته‌بندی متفاوت است، بعضاً به دنبال افزایش انبارمانی یک محصول هستیم تا با عرضه خارج از فصل آن سود اقتصادی بیشتری نصیب کشاورزی شود.

برزگر افزود: گاهی نیز به دنبال کاهش ضایعات در مدت زمان کوتاه در فصل برداشت هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1403052

مهمترین اخبار ایران و جهان: