نیوز سیتی!
20 مرداد 1402 - 00:10

معدوم سازی ۲۰۰ کیلوگرم ذرت آلوده به افلاتوکسین در « سیروان »

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: پس از انجام آزمایشات صورت گرفته، ۲۰۰ کیلو گرم ذرت آلوده به افلاتوکسین در شهرستان سیروان معدوم سازی شد.

دکتر الهام جم زاده، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ایلام، بامداد جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: پس از انجام آزمایشات صورت گرفته در دامپزشکی استان، ۲۰۰ کیلوگرم ذرت آلوده به افلاتوکسین در شهرستان سیروان معدوم سازی شد.

وی افزود: دامپزشکی استان ایلام به صورت روزانه بر تمامی تولیدات دامی نظارت دارد، یکی از این موارد خوراک های دامی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان ادامه داد: در بررسی یک نمونه مواد اولیه خوراک طیور (ذرت) اخذ شده از یک واحد مرغداری شهرستان سیروان، میزان افلاتوکسین (سم قارچ) بالاتر از حد مجاز تشخیص داده شده است.

وی اضافه کرد: فعالیت قارچ‌ها در محصولات کشاورزی باعث تولید سموم و ترکیبات شیمیایی در این محصولات می‌شود که تهدیدی جدی برای سلامت طیور، حیوانات و انسان‌ها به حساب می‌آید.

جم زاده تصریح کرد: حضور این سموم در جیره طیور و حیوانات، منجر به افزایش تلفات، کاهش ضریب تبدیل غذایی، کاهش بازدهی تولید و در نهایت افزایش هزینه‌ های تولید در صنعت پرورش طیور خواهد شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یادآور شد: میزان بیشینه مجاز افلاتوکسین در ذرت مصرفی طیور ۵ppb است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، از مهم‌ ترین سموم قارچی موجود در محصولات کشاورزی می‌توان به افلاتوکسین ها اشاره کرد. افلاتوکسین ها نسبت به سایر سموم قارچی به علت اثرات سرطان زایی و ایجاد مسمومیت حاد، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

پایان پیام /

منبع: فارس
شناسه خبر: 1436408

مهمترین اخبار ایران و جهان: