نیوز سیتی!
06 مرداد 1402 - 16:21

بازخوانی پرونده انتقال رونالدینیو به بارسلونا؛ زشتی که زیبا بازی می‌کرد!

در تابستان سال ۲۰۰۳ رونالدینیوی برزیلی نخستین بازی خود را برای بارسلونا انجام داد؛ اگرچه آن موقع او را بازیکن جدید منچستریونایتد می‌دانستند!

به گزارش خبرگزاری تسنیم، 20 سال پیش، یکی از مهمترین انتقال‌ها در تاریخ فوتبال رخ داد و رونالدینیوی 23 ساله از پاری‌سن‌‌ژرمن فرانسه به بارسلونای اسپانیا پیوست. انتقال او 32.25 میلیون یورو برای کاتالان‌ها هزینه داشت. در 27 جولای همان سال، بارسلونا به مصاف یوونتوس رفت و این بازیکن برزیلی در نیمه نخست وارد زمین شد. این نخستین بازی رونالدینیوی تازه‌وارد در اسپانیا بود.

چرا رونالدینیو پاری سن ژرمن را ترک کرد؟

دوره ستاره برزیلی در پاریس (دو سال) را می‌توان مبهم نامید. فصل نخست نیمه بد است. این فوتبالیست توانمند ساده‌ترین موقعیت‌ها را پیچیده می‌کرد  تا جایی که لوئیس فرناندس سرمربی را به شدت عصبانی کرد. در نتیجه برای دور اول، رونالدینیو تنها پنج بار به میدان رفت. پس از کریسمس، جی جی اوکوچا برای جام ملت‌های آفریقا راهی این قاره شد و رونالدینیو یک نقطه شروع تضمینی به دست آورد. بازی برزیلی تغییر محسوسی داشت که به نفع پاریسی‌ها بود. وقتی اوکوچا برگشت، دیگر نمی‌‌شد مهاجم برزیلی را روی نیمکت نشاند.

تیم فوتبال بارسلونا , تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن , تیم ملی فوتبال برزیل , تیم فوتبال منچستریونایتد انگلیس ,

در تابستان 2002، رونالدینیو در جام جهانی خود را درخشان نشان داد و با تیم ملی فوتبال برزیل به جام قهرمانی دست یافت. در مرحله یک چهارم نهایی، بازیکن پی اس جی در بازی با انگلیس (2 بر یک) پیروزی را برای تیمش به ارمغان آورد. رونالدینیو با یک ضربه ایستگاهی بار دیگر امید انگلیسی‌ها را برای حضور موفق در یک تورنمنت بزرگ را دفن کرد. در پایان فصل جدید، پاری‌سن‌ژرمن در رده یازدهم لیگ دسته اول فرانسه قرار گرفت. اکنون تصور چنین چیزی محال است. رونالدینیو همچنان با سرمربی درگیر بود. فرناندس مهاجم برزیلی را متهم کرد که تمام تلاش خود را نمی‌کند.  او مسابقات را از دست می‌دهد و دلیل آن آسیب‌های جزئی است (اینجا او کمی شبیه نیمار است، این‌طور نیست؟). بعد از یک درگیری دیگر، رونالدینیو این را گفت: "مربی از اینکه من خوشحال باشم را دوست ندارد"

ژروم لروی بازیکن پیشین پاری‌سن‌ژرمن این‌گونه به یاد می‌آورد: «رونالدینیو راحت در تمرینات گل می‌زد. او فقط روز جمعه تمرین می‌کرد تا بتواند شنبه به میدان برود. به نظر من رونالدینیو از روماریو تقلید کرده بود، هر روز صبح رونالدینیو با عینک آفتابی وارد می‌شد و روی میز ماساژ می‌خوابید. چند سال بعد، فرناندس خاطرات خود را منتشر کرد که در آن رونالدینیو را در هم  شکست. فرناندس بازیکن برزیلی را به خودخواهی، سوء‌تغذیه و رفتار بد متهم کرد. به گفته این مربی، رونالدینیو مرتباً در کلوپ‌های شبانه پرسه می‌زد. او فقط در جام جهانی 2002 توانست موفق شود.

تیم فوتبال بارسلونا , تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن , تیم ملی فوتبال برزیل , تیم فوتبال منچستریونایتد انگلیس ,

روشن است که رونالدینیو پس از قهرمانی در جام جهانی 2022، انگیزه خود را در مسابقات لیگ فرانسه از دست داد. او در مسابقاتی با حریفان قدرتمند بهترین بازی‌اش را انجام می‌داد اما در عین حال در بازی‌های دیگر تنبل بود. در پایان فصل، این بازیکن  آشکارا تمایل خود برای ترک پاریس را اعلام کرد، زیرا می‌خواست در رقابت‌های اروپایی بازی کند. سران PSG متوجه شدند که باید از شر رونی خلاص شوند.

چگونه این برزیلی به بارسلونا به رفت

رونالدینیو برای باشگاه کاتالانی در اولویت نبود. خوان لاپورتا، نامزد ریاست‌ یاشگاه بارسلونا، قول داده بود که در صورت کسب آرای کافی، دیوید بکام را خریداری خواهد کرد. او از به کار بردن عبارات پرسروصدا ابایی نداشت و مدعی شد که بازیکن برجسته انگلیسی، بارسا را ​​به یکی از بهترین باشگاه‌های جهان تبدیل خواهد کرد. به طور طبیعی، خود بکام از اینکه لاپورتا از او برای تبلیغ کمپین خود استفاده کرد، خشمگین بود. لاپورتا به یاد می آورد: «در سال 2003، باید از بین بکام و رونالدینیو یکی انتخاب می‌کردیم. مدیران منچستریونایتد گفتند اگر ما در انتخابات داخلی پیروز شویم، بکام را می‌فروشند. آنها از ما استفاده کردند و بکام در نهایت توسط رئال مادرید خریداری شد. ما با منچستریونایتد به توافق رسیدیم که در صورت جلب رضایت بکام و مدیر برنامه‌هایش، او را بفروشند.  او زمان خواست تا فکر کند. ما مدت زیادی منتظر پاسخ ماندیم و در نهایت رونالدینیو را خریدیم.

تیم فوتبال بارسلونا , تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن , تیم ملی فوتبال برزیل , تیم فوتبال منچستریونایتد انگلیس ,

روزنامه‌نگاران روایت دیگری داشتند. لاپورتا گزینه انتقال دیوید بکام را در نظر نگرفت. او فقط به لطف تبلیغ با اسم بکام  رأی‌دهندگان را خرید و منچستریونایتد پول بیشتری از رئال مادرید بیرون کشید. بعد از ناکامی در انتقال بکام، بارسا واقعاً توجه خود را به رونالدینیوی برزیلی معطوف کرد. منچستریونایتد نیز به دنبال این بازیکن بود. سر الکس فرگوسن وی را جایگزین بکام می‌دید. به نظر می‌رسید که منچستریونایتد یک انتقال پرمخاطب انجام و بارسا یک فوق ستاره دوم را از دست خواهد داد اما ساندرو راسل، مشاور لاپورتا که بعداً نایب‌رئیس گارنت آبی‌ها شد، در این موضوع دخالت کرد. او با رونالدینیو صحبت کرد و از او رضایت شفاهی گرفت؛ اگر لاپورتا در انتخابات پیروز شود، برزیلی به بارسا می‌رود.

درست است؛ یک نکته بسیار مهم وجود داشت. رونی می‌تواند به هر باشگاه دیگری نقل مکان کند اگر پیشنهاد مناسبی قبل از پایان انتخابات دریافت کند. منچستریونایتد فرصتی برای بستن قرارداد نداشت و روسل در روز پیروزی لاپورتا با رونالدینیو تماس گرفت. رونالدینیو نیز گفت: «من به خاطر دوستی‌ام با راسل به بارسلونا رفتم. وقتی قرارداد را امضا کردم، هیچ فشاری روی من نبود. من افتخار می‌کنم در باشگاهی هستم که روماریو، رونالدو و ریوالدو در آن بازی کردند. من این فرصت را داشتم که "R" جدید شوم.»

نه تنها فرگوسن به انتقال رونالدینیو اطمینان داشت، بلکه برخی از بازیکنان منچستریونایتد نیز چنین احساسی داشتند. پل اسکولز افسانه‌ای گفت: «ما به اعلام انتقال نزدیک هستیم. او در آخرین لحظه نظر خود را تغییر داد و با بارسلونا قرارداد امضا کرد. یک حس عجیب، چون همه ما خیلی هیجان‌زده بودیم. رونالدینیو چه فوتبالیستی! ما فکر می‌کردیم که او چیزی خاص، تقریباً مانند کانتونا، برای تیم به ارمغان بیاورد. چند روز بعد در تور پیش‌فصل با بارسا بازی کردیم. برخی از بازیکنان ما سعی کردند تا جایی که ممکن است به رونالدینیو لگد بزنند، زیرا او حاضر نشد به منچستریونایتد برود.

اتفاقاٌ روایت دیگری هم درباره این انتقال وجود داشته است؛ مثل اینکه رئال مادرید در ابتدا می‌خواست نه بکام، بلکه رونالدینیو را بخرد. در سال 2004، روزنامه ال‌پاییس تفسیر ناشناس یکی از نزدیکان فلورنتینو پرس را منتشر کرد. خرید رونالدینیو فایده‌ای ندارد، زیرا او زشت است! این خرید تاثیر منفی بر برند رئال مادرید خواهد داشت. بکام را با رونالدینیو مقایسه کنید. ببین دیوید چقدر خوش‌تیپ است، یک جنتلمن واقعی! تمام آسیا به خاطر بکهام عاشق رئال مادرید شد. هنوز مشخص نیست که این اطلاعات چقدر صحت داشته است؟ رونالدینیو به مدت 5 سال در بارسا بازی کرد و در این مدت دو بار قهرمان شد، لیگ قهرمانان اروپا و توپ طلا را برد. این او بود که قبل از لیونل مسی در باشگاه کاتالان جادو کرد. رونالدینیو آنقدر خوب بود که حتی هواداران رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو نیز او را تشویق کردند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1413108

مهمترین اخبار ایران و جهان: