نیوز سیتی!
07 مرداد 1402 - 11:50

توافق قرقیزستان و شرکت‌های چینی در مورد ساخت نیروگاه‌های آبی

وزارت انرژی قرقیزستان و کنسرسیومی از شرکت‌های چینی در مورد ساخت نیروگاه برق« کازرمان»به توافق رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، وزارت انرژی قرقیزستان و کنسرسیومی از شرکت‌های چینی در مورد ساخت نیروگاه برق «کازرمان» به توافق رسیدند.

مراسم امضای تفاهم‌نامه و قرارداد سرمایه‌گذاری در چارچوب مجمع اقتصادی بین المللی «ایسیک کول - 2023» برگزار شد. این کنسرسیوم شامل «Green Gold Energy، China Railway 20 Bureau Co Ltd» و «PowerChina Northwest Engineering Corporation » می‌شود.

روی رودخانه «نارین» نیروگاه‌های«کازرمان» با ظرفیت کل 1160 مگاوات ساخته می‌شود و تا سال 2030 به بهره برداری می‌رسد. این موضوع تنها شامل 4 نیروگاه برق آبی نیروگاه« آلا-بوگا» با 600 مگاوات، «کارا-بولون-1» با 149 مگاوات، «کارا بولون -2» با 163 مگاوات و «توغوز-تورو» با 248 مگاوات خواهد بود.

هزینه کل سرمایه گذاری به طور آزمایشی 2.4-3 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود و بر اساس نتایج توسعه طراحی دقیق به طور دقیق تعیین خواهد شد.

پیش بینی می‌شود مطالعات امکان سنجی این پروژه از اول سپتامبر آغاز شود و کار ساخت و ساز از اول دسامبر 2024 آغاز و تا سال 2030 به پایان برسد.

در صورت اجرای این پروژه، نیروگاه‌ها می‌تواند به یکی از قوی‌ترین سازه‌های هیدرولیکی کشور تبدیل شوند. ظرفیت بزرگترین نیروگاه برق آبی کشور« توکتوگل» 1260 مگاوات است.

 لازم به ذکر است که پیش از این، رئیس جمهور قرقیزستان فرمانی را امضا کرد که بر اساس آن وضعیت فوق العاده در صنعت انرژی از اول آگوست آغاز می‌شود که طی آن وزارت انرژی اختیارات گسترده‌ای برای اقدام در زمینه‌های مناسب برای استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد داشت. بدین ترتیب این وزارتخانه در نظر دارد شرایطی را برای کارآفرینانی که قصد تولید برق را دارند، ایجاد کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1415308

مهمترین اخبار ایران و جهان: