نیوز سیتی!
16 مرداد 1402 - 11:42

نتیجه انتخابات پاکستان تأثیری در توافقات ندارد

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه گفت: جدا از هر نتیجه‌ای که پارلمان پاکستان در رابطه با انتخابات داشته باشد، معتقدیم ایران و پاکستان باید روابط خود را همیشه در حال گسترش وحل مسائل ببینند.

سید رسول موسوی در گفتگو با مهر، با اشاره به تشریح سفر وزیرخارجه به پاکستان، اظهار داشت: بعد از تغییر و تحولات داخلی پاکستان و شکل گیری دولت ائتلافی جدید در این کشور، «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان سفر به تهران را جزو اولین برنامه‌های کاری خود قرار داد و در جریان سفر خود به تهران ملاقات‌های قابل توجهی با مقامات داشت.

وی ادامه داد: همچنین «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز طی دیدارهایی که در حاشیه اجلاس شانگهای با آقای رئیسی داشت، از رئیس جمهور برای سفر به پاکستان دعوت کرد که آقای رئیسی نیز این دعوت را پذیرفت.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت کنونی پاکستان یک فرجه زمانی محدودی داشت و در این فرجه زمانی محدود آنچه که به جهت عملیاتی امکان پذیر بود، انجام شد، افزود: سفر وزیر امور خارجه به پاکستان مقدمه سفر رئیس جمهور بود که این فرایند اجرایی کار بود.

موسوی با تاکید بر اینکه روابط ایران و پاکستان را جدا از تحولات داخلی دو کشور می‌بینیم که اساساً نباید مسائل داخلی دو کشور تأثیری در این روابط بگذارد، عنوان کرد: این دو کشور زمینه‌های بسیاری برای همکاری دارند که باید به این زمینه‌ها جدا از مسائل سیاسی توجه شود.

وی با اشاره به الزام روابط میان ایران و پاکستان، گفت: موارد بسیاری در روابط و ظرفیت‌های دو کشور وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، دو کشور ضرر خواهند کرد. بنابراین این سفر در زمانی انجام شد که طبق قانون اساسی پاکستان، دولت کنونی پس از پایان دوره ۵ ساله باید استعفا دهد و یک دولت سرپرست قدرت را در دست گیرد و انتخابات را برگزار کند تا طبق نتایج پارلمانی دولت انتخاب و معرفی شود.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه گفت: جدا از هر نتیجه‌ای که پارلمان پاکستان در رابطه با انتخابات داشته باشد، معتقدیم ایران و پاکستان باید روابط خود را همیشه در حال گسترش و حل مسائل ببینند لذا این سفر در چنین زمانی تعیین و انجام شد.

سفر به پاکستان یکی از موفق ترین سفرها طی ۵ سال گذشته بود

موسوی با بیان اینکه معتقدیم هر نتیجه‌ای در انتخابات پارلمان وجود داشته باشد تأثیری در توافقات ما با این کشور ندارد، تصریح کرد: این سفر در زمینه توافقاتی که انجام شد یکی از موفق ترین سفرها طی ۵ سال گذشته بود.

وی اظهار کرد: در این سفر ما توانستیم هم در عرصه بخش خصوصی و دولتی و هم با ساختارهای مختلفی که در پاکستان وجود دارد بحث‌های خود را پیش ببریم و توافقات خوبی را انجام دهیم. بعضاً برخی از کارهای بزرگی که میان دو کشور وجود دارد، گرفتار مشکلات کوچکی بود که در این سفر توانستیم بخشی از مشکلات را حل و فصل کنیم چرا که حل مسائل کوچک زمینه ساز انجام کارهای بزرگ‌تر از جمله، تهاتر، مسائل بانکی، تجارت و امنیت مرزی خواهد بود.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر فرمانده ارتش پاکستان به تهران، افزود: با توجه به جایگاهی که ارتش پاکستان در ثبات این کشور و نوع حمایتی که از گسترش روابط ایران و پاکستان دارد، یکی از گام‌های بزرگ امنیتی در روابط دو کشور برداشته شده است.

توافق برای تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی

موسوی یادآور شد: در جریان این سفر، به غیر از بحث‌های اقتصادی در زمینه توافقات خاص امنیت مرزی و تبدیل مرز میان دو کشور به مرزی اقتصادی یکی از موفقیت‌های خوبی است که میان دو کشور بدست آمده است.

تبادل ۳ میلیارد دلاری ایران و پاکستان

وی با اشاره به تبادلات مالی میان ایران و پاکستان، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیارد دلار تبادلات مالی میان دو کشور وجود دارد که نسبت به سال گذشته روند رو به افزایش خوبی را در تبادلات تجاری میان دو کشور شاهد هستیم.

مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با اشاره به گفتگوها با مقامات پاکستانی در رابطه با مسائل افغانستان، خاطرنشان کرد: در جریان این سفر، به صورت کلی درباره علاقه دو کشور به صلح و ثبات در افغانستان و کاری که دو کشور می‌توانند برای یک دولت رو به توسعه در افغانستان داشته باشند صحبت‌هایی انجام شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1430152

مهمترین اخبار ایران و جهان: