نیوز سیتی!
25 مرداد 1402 - 04:23

راهپیمایی ضد جنگ مردم نیجریه: مخالف جنگ افروزی غرب در نیجریم

راهپیمایان در ایالت کانوی نیجریه در اعتراض به جنگ افروزی غرب علیه نیجر با جنگ احتمالی نیابتی سران کشورهای غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در شهر «کانو» صدها نفر از تظاهرکنندگان نیجریه‌ای روز دوشنبه با حضور در خیابان‌های اصلی شهر کانو تاکید کردند، هرگونه اعلام جنگ علیه نیجر محکوم است.

آژانس خبری آناتولی گزارش داد که تظاهرکنندگان در کانو تصریح کردند، فرانسه و آمریکا خواهان جنگ در نیجر هستند و این دو کشور از طریق «اکوواس» می‌خواهند جنگ نیابتی انجام دهند؛ در حالی که فرانسه و آمریکا استعمارگر هستند.

تظاهرکنندگان نیجریه‌ای در حالی که شعارهای ضد فرانسوی و آمریکایی سرمی‌دادند، در پایان تظاهرات، پرچم فرانسه را به نشانه مخالفت با سیاست‌های این کشور در قبال نیجر به آتش کشیدند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه (۴ مرداد ۲۶ ژوئیه) محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه (۶ مرداد ۲۸ ژوئیه)، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1445008

مهمترین اخبار ایران و جهان: