نیوز سیتی!
07 خرداد 1402 - 17:48

فارس من| درخواست جلوگیری از انتقال آب هزارمسجد به مشهد

وعده انتقال آب کوه های هزارمسجد، همزمان با ایجاد مشکلات کم آبی برای کشاورزان و باغداران آن منطقه، گلایه عده ای از ساکنان و مردم محلی را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، طی روزهای گذشته، پویشی با عنوان «نه به انتقال آب هزار مسجد به مشهد» در خبرگزاری فارس به ثبت رسیده است که تاکنون ۴۱۶ نفر آن را امضا کرده اند. در این درخواست آمده است: ما مردم منطقه هزارمسجد، مخالف انتقال آب به شهر مشهد هستیم. در توضیح علت این درخواست هم نوشته شده است: انتقال آب این منطقه به مشهد، موجب بیکاری کشاورزان، مهاجرت به شهرها، از بین رفتن منابع طبیعی، ضربه به حیات وحش و... می‌شود.

ماجرای انتقال آب هزارمسجد به مشهد چیست؟

 

کلانشهر مشهد که سالانه پذیرای ۱۰ تا ۲۵ میلیون زائر است، در تحولات اقلیمی اخیر به خشک ترین کانون جمعیتی ایران تبدیل شده و به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی با سرعتی فراتر از سایر نقاط کویری در حال فرونشست است. در همین حال، هرچند که تاکنون وعده های زیادی برای انتقال آب کوه های هزار مسجد به شهر مشهد داده شده اما طی روزهای گذشته با جدی شدن این تصمیم، برخی از مردم، کشاورزان و باغداران روستاهای هزارمسجد از بی توجهی به خشکسالی، کم آبی و تاثیرات مخرب انتقال آب به مشهد گلایه دارند.

ثبت کننده پویش: نگران خشک شدن رودها هستیم

 

در ادامه مطلب، سراغ ثبت کننده این پویش رفتیم تا از علت گلایه مردم محلی از انتقال آب هزارمسجد به مشهد بپرسیم.  صفایی در گفت و گو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: شهر مشهد از سالیان گذشته، درگیرکمبود آب و کاهش بارندگی هاست اما از مدتی پیش، برای انتقال آب از رشته کوه های هزارمسجد به سمت مشهد تصمیم گیری شده تا با این روش، کمبود آب را جبران کنند. این در حالی است که حجم آب در رودهای این منطقه به قدری نیست که کمبود آب مشهد را جبران کند.

هزینه انتقال آب هزارمسجد را برای انتقال آب دریای عمان خرج کنید

 

این شهروند ادامه داد: در یال های شمالی کوه های هزارمسجد، ۴ رودخانه وجود دارد که سطح آب این رودها با کاهش بارندگی ها کاهش چشمگیری داشته است. این کمبود آب باعث شده تا کشاورزان و مردم محلی از طرح انتقال آب، ناراضی باشند.

وی اضافه کرد: مردم محلی معتقدند اگر هزینه انتقال آب از هزارمسجد به مشهد برای انتقال آب دریای عمان خرج شود عادلانه تر است. چون منطقه هزارمسجد، کوهستانی است و انتقال آب، هزینه و اثرات مخرب زیادی دارد. انتقال آب، همچنان که موجب خشکسالی مناطق هزارمسجد می شود، خشکسالی مشهد را هم برطرف نمی کند.  ضمن این که این طرح حدود ده سال طول می کشد. آیا مسئولان مطمئن هستند که چند سال بعد، حجم آب زیادی وجود داشته باشد؟

برخی روستاهای هزارمسجد به آب کافی دسترسی ندارند

 

ثبت کننده پویش «نه به انتقال آب هزارمسجد به مشهد» در ادامه گفت: امسال با کاهش بارندگی، روستاهای بالادست به آب بیشتری دسترسی و امکان کشت دارند و طبق رسم هرساله شان برنج می کارند. حالا اما کاهش سطح آب موجب شده تا روستاهای پایین دست به آب کافی دسترسی نداشته باشند. قبلا حتی خودروها هم امکان گذر از بستر رود را نداشتند اما اکنون سطح آب، آن قدرکم شده که حتی کودکان هم در رودها بازی می کنند. با در نظر گرفتن شرایطی که ساکنان روستاهای رشته کوه های هزارمسجد به آب کافی دسترسی ندارند، انتقال آب این منطقه تصمیم درستی است؟

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1245108

مهمترین اخبار ایران و جهان: