نیوز سیتی!
10 خرداد 1402 - 12:45

ثبت ملی بافت تاریخی، محدوده تصرفات را تعیین می‌کند

معاون امور عمرانی استانداری فارس گفت: جهت ثبت ملی بافت تاریخی شیراز، اقداماتی صورت گرفته و پس از ثبت این محدوده، میزان تصرفات تابع ضوابط می شود بنابراین به این راحتی نمی توان به تخریب یا ادعای در این محدوده پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بافت تاریخی شیراز ماجرای امروز و دیروز نیست بلکه عرصه هویت و فرهنگ طی قرن های متمادی است که در سکوت، ما را به کنکاش و تماشا دعوت می کند تا مسیری برای بازیابی هویت فردی و اجتماعی و تاریخ‌مان بازسازی کند.

بافت تاریخی انعکاس زمان است در آیینه روزگار. ماجرای عبرت گرفتن و پند دادن برای آنها که اهل عبرت باشند. دیوارها، خانه‌ها و کوچه‌ها، هر کدام رازی در سینه پنهان دارند که برای اهلش بازگو می کنند.

آری بافت تاریخی و آن‌چه - نیک یا بد - یا بر او گذشته است، ماجرای امروز و دیروز نیست اما اینکه این روزها و ماه های اخیر، عده‌ای به فکر زخمهای کهنه این پهنه وسیع افتاده‌اند، جای سوال و تأمل دارد. 

 روزی که این پهنه ارزشمند، جولانگاه تجاری سازی شد و دست تطاول، هویت و اصالت آن را نشانه رفت، آنها که امروز فریاد وا اسفا می دهند، کجا بودند؟

مگر نه اینکه زخم هایی که بر قامت بافت تاریخی است حاصل سال‌های ندانم‌کاری، ناکارآمدی و سوءمدیریت گذشته و حتی نا آگاهی ساکنان بافت است؟

تخریب تعدادی از خانه های تاریخی، شایعه یا واقعیت؟

به تازگی در یکی از سایت‌های خبری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز موضوع تهدید به تخلیه و آغاز تخریب بخشی از خانه‌های تاریخی شیراز را مطرح کرده است.

به گفته محمدمهدی کلانتری، در بهمن ۱۴۰۱ و پس از مراجعه به بخش تاریخی متوجه شدیم که مالکین و ساکنین تعدادی از خانه های بین حرم شاهچراغ و حرم سیدعلاالدین حسین تهدید به تخلیه خانه‌ها شده اند. بعد از پیگیری ها و رسانه ای شدن، این موضوع توسط میراث فرهنگی تکذیب و کار متوقف شد اما در اردبیهشت ماه امسال مجدد این اتفاق افتاد و ساکنان طی تماس‌های تلفنی اعلام کردند تهدید شده اند که تا آخر اردیبهشت خانه های خود را تخلیه کنند تا تخریب آغاز شود.

کلانتری گفت: از روز جمعه (۵ اردیبهشت جاری) روند تخریب شروع شده و اداره راه و شهرسازی که مسئول تملک ها است در ۱۵ خانه کارگر گذاشته که با وسایل تخریب دستی، در و پنجره ها را جدا کرده و مشغول به تخریب و اوراق خانه شده اند. از سوی دیگر مامورین به داخل باغ ها رفته و خانه هایی که هنوز تخلیه نشده‌اند را دوباره تهدید کرده اند.

اراده مدیریت ارشد استان بر حفظ و بقای ابعاد هویتی بافت تاریخی است

در همین راستا معاون امور عمرانی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اراده مدیریت ارشد استان بر حفظ ابعاد هویتی بافت تاریخی است.

محمود رضایی کوچی ادامه داد: استاندار، روند گذشته و تخریب‌های سابق را برنمی تابد و  در شرایط کنونی بر حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز به عنوان محدوده 360 هکتاری که نشان از هویت و تعلقات تاریخی و فرهنگی شهرمان دارد، تاکید می‌کند.

وی با تاکید بر تعامل بین‌دستگاهی در جهت حفظ بافت تاریخی گفت: مدیریت استان و مجموعه های متولی نظیر راه و شهرسازی و میراث فرهنگی باید حساسیت لازم را در قبال بافت تاریخی داشته باشند.

رضایی کوچی ضمن تکذیب خبر تخریب‌های فعلی در بافت گفت: طرح احیای بافت تهیه شده و بر اساس آن براس حفظ بافت و بازسازی آن اقدام می شود. 

ثبت ملی بافت تاریخی، محدوده تصرفات را تعیین می‌کند

وی خاطرنشان کرد: جهت ثبت ملی بافت نیز اقداماتی صورت گرفته و پس از ثبت این محدوده، میزان تصرفات تابع ضوابط می شود بنابراین به این راحتی نمی توان به تخریب یا ادعای در این محدوده پرداخت.

معاون استانداری فارس با اشاره به برنامه موجود برای سکونت مجاوران اظهار کرد: کمک به ماندگاری جمعیت در بافت تاریخی، مستلزم ارائه تسهیلات و کمک مالی جهت بازسازی، بهسازی و مرمت پروژه های محرک توسعه کمک می‌باشد. 

رضایی کوچی بیان کرد: در این زمینه آخرین مدل موجود، تسهیل‌گری و توانمندسازی ساکنان برای ترغیب سکونت در بافت است تا این نقطه گریز از مرکز محو شود و مردم برای سکونت به حاشیه شهر مراجعه نکنند و بافت تاریخی خالی از سکنه نشود.

وی یادآور شد: شورای بافت تاریخی با حضور استاندار و معاون عمرانی استانداری با هدف شرایط زیست بهتر، رصد و پایش دائمی دارند و مرزهای بافت را رصد می‌کنند.

دلالان بافت تاریخی، منبع خبری معتبری نیستند

مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز اخبار و حواشی تخریب در بافت را تکذیب کرد و اظهار داشت: اگر افراد دوستدار میراث و تاریخ و فرهنگ باشند، حتما قبل از آنکه با دامن زدن به یک شایعه، آن را منتشر و رسانه‌ای کنند، با افراد مطلع، بی طرف و غیرمنفعت‌طلب، تماس گرفته و از درست یا نادرست بودن موضوعات، کسب اطلاع می‌کردند.

محمودرضا طالبان ادامه داد: متاسفانه منبع یا منابع اطلاعاتی برخی دوستداران میراث یا فعالان پویش‌های مختلف، کاسبان و دلالان بافت تاریخی در شیراز هستند که با سوءاستفاده، کسب منافع و ایجاد تنش را دنبال می‌کنند.

وی در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر وقوع تخریب در برخی خانه‌های موجود در بافت تاریخی شیراز، توضیح داد: ساکنان یکی ازخانه‌ها؛ که پیش از این توسط اداره کل راه و شهرسازی تملک شده است؛ بدون اطلاع به این اداره خانه را تخلیه کرده و متاسفانه در زمان خالی از سکنه بودن این منزل، سارقین درب و پنجره آن را شبانه به سرقت برده‌اند.

طالبان با بیان اینکه موضوع از روش‌های قانونی در حال پیگیری است، گفت: بلافاصله پس از اطلاع، دایره حقوقی اداره کل اقدامات قضایی را انجام داده و علیه سارقین اقامه دعوی کرده و یکی از سارقین نیز دستگیر شده است.

 

قول مساعد رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبود وضعیت بافت تاریخی

اردیبهشت ماه جاری، رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سفر به شیراز، با همراهی مدیریت شهری و جمعی مدیران استانی از بافت تاریخی شیراز بازدید کردند.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این راستا به سؤالی که روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نسبت به بافت تاریخی داشت، اشاره و بر اهمیت رسیدگی به این بافت تأکید نمود.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مرتضی آقا تهرانی تصریح کرد: در هفته آتی مسائل مطرح شده را در مجلس عنوان و جمع‌بندی لازم را انجام می‌دهیم تا بتوانیم قدمی برای مردم شریف شیراز برداریم. 

گزارش از : سمیه انصاری‌فرد

پایان پیام/ س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1252396

مهمترین اخبار ایران و جهان: