نیوز سیتی!
29 آذر 1401 - 14:13

مشاغل سنتی دزفول احیا شوند/برگزاری دوره‌های مهارتی در مناطق محروم

دزفول- مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان با تاکید بر لزوم احیای مشاغل سنتی در دزفول گفت: توجه ویژه به ارائه دوره‌های مهارتی در مناطق کم برخوردار در دستور کار این سازمان است.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام ملایی هزاروندی صبح امروز سه شنبه در نشست شورای مهارت‌ها که در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: مأموریت سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت است و دو هدف شامل توانمندسازی نیروی کار در بخش خدمات، کشاورزی، هنر و صنعت و دیگری آموزش جوانان جویای کار فاقد مهارت را دنبال می‌کند.

وی افزود: هرچند اشتغال وظیفه این سازمان نیست اما آموزش‌های سازمان معطوف به اشتغال و کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن یک فرد دارای مهارت به اشتغال است.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به تنوع بالای رشته‌های آموزشی در فنی و حرفه‌ای، گفت: بسیاری از این رشته‌ها پرهزینه، پرحوصله و تغییر پذیر هستند و به همین دلیل هزینه نگهداشت و به‌روزرسانی کارگاه‌ها بسیار زیاد است.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه گواهینامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به دلیل اینکه جزو سازمان جهانی کار است دارای ارزش بین‌المللی هستند، اضافه کرد: مشاهده وضعیت کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن که دارای تولید ثروت هستند، نشان می‌دهد که تولید ثروت آنها بر اساس منابع نیست بلکه حاصل اهمیت ویژه به بحث مهارت و مهارت آموزی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متعدد استان در حوزه‌های مختلف، گفت: باید نسبت به بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان در ادامه بیان کرد: مخاطبان ما از تمام اقشار شامل دانش آموزان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه، افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر افراد جامعه هستند؛ بنابراین در گام دوم انقلاب سازمان فنی و حرفه‌ای بحث نهضت مهارت آموزی را به شکل ویژه در دستور کار قرار داده است.

ملایی هزاروندی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای در دانشگاه‌ها واحدی با عنوان Tmc ایجاد کرده تا دانشجو در کنار درس‌های نظری بتواند از مهارت بهره مند شود و ضمن اینکه فارغ‌التحصیلان فاقد مهارت می‌توانند به مراکز ما مراجعه و به کسب مهارت بپردازند.

وی، ارائه نشدن آموزش‌های مهارتی را یکی از خلاءهای مدارس برشمرد و افزود: ایجاد ارتباط با آموزش و پرورش به منظور اجرای دوره‌های مهارتی در مدارس در دستور کار ما قرار دارد.

ملایی هزاروندی، وجود بسیاری از بزهکاری‌ها در استان را نتیجه نداشتن شغل دانست و گفت: ضرورت دارد یک برنامه اصولی برای توانمندسازی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تدوین شود؛ ضمن اینکه برای مهارت آموزی سربازان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است نیز برنامه‌های متعددی صورت گرفته و در دستور کار است به طوری که در این زمینه تعداد زیادی اشتغال و تسهیلات ارائه داده شده است.

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای رسالت خود را در مناطق شهری انجام داده است، افزود: توجه بیش از پیش به ارائه دوره‌های مهارتی در مناطق محروم و کم برخوردار در دستور کار این سازمان است که در این زمینه انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان به منظور ایجاد مهارت و اشتغال در این مناطق می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای خوزستان تاکید کرد: اگر به دنبال اشتغال هستیم، سند اشتغال باید با سند مهارت پیوست داشته باشد.

ملایی هزاروندی محروم بودن کارآموزان از دریافت تسهیلات را یکی از چالش‌های این سازمان برشمرد و بر لزوم رفع این مانع توسط مسئولان ذیصلاح تاکید کرد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت خیران، گفت: دولت به دلیل سنگین بودن هزینه‌ها نمی‌تواند بیش از این ورود کند؛ بنابراین جذب خیران برای پشتیبانی از مراکز، تأمین مواد و بهره‌مندی از مدرسان خیّر می‌تواند بسیاری از مشکلات ما در حوزه آموزش‌های مهارتی را برطرف کند.

ملایی هزاروندی با بیان اینکه ضرورت دارد همه دستگاه‌ها در زمینه آموزش مهارت برای ایجاد اشتغال همکاری کنند و امکانات خود را در اختیار مراکز فنی و حرفه‌ای قرار دهند، اضافه کرد: باید از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کنیم چرا که اگر همه دستگاه‌ها همچون زنجیر به هم متصل باشند نتیجه آن یک اشتغال موفق و توسعه خواهد بود.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود به منظور حمایت از افراد دارای مهارت مبحث آموزش، تولید و فروش مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان مثال نمایشگاه‌هایی برای فروش محصولات تولیدی افراد دارای مهارت برگزار شود.

ملایی هزاروندی گفت: لازم است احیای مشاغل سنتی متعدد در شهر دزفول که هرکدام دارای پیشینه چند صدساله و بیشتر هستند از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی در دستور کار قرار بگیرد و نگاه ویژه‌ای به این امر مهم داشته باشیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 922296

مهمترین اخبار ایران و جهان: