نیوز سیتی!
22 آذر 1401 - 17:22

شرایط ناپایدار اقلیمی از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی

زنجان-رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: شرایط ناپایدار اقلیمی از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، نادر عباسی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: پژوهش در دنیا یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت است و جامعه‌ای که در آن پژوهش نباشد پویایی و نشاط ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ ایران از نظر تولید علم رتبه ۱۷ و تولید فناوری رتبه ۱۱۳ دنیا را داشت، ابراز کرد: این موضوع نشان می‌دهد در تبدیل علم به محصول توفیق خوبی نداشتیم و در سال ۲۰۲۲ رتبه تولید علم کشور به ۱۵ و رتبه بخش فناوری به ۵۳ رسید.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه بخشی از تولید ناخالص داخلی کشورها به پژوهش اختصاص دارد، بیان کرد: در کشور ما نیز موضوع پژوهش و فناوری در سال‌های اخیر اهمیت زیادی پیدا کرده به طوریکه ۵۱ پارک علم و فناوری و ۳۲۰ مرکز نوآوری در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: طبق تفاهم‌نامه وزارت جهادکشاورزی با وزارت علوم مقرر شده تا پایان سال ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری در کشور تاسیس شود و زنجان موفق شد به عنوان هفتمین استان این دهکده را افتتاح کند.

عباسی در خصوص وضعیت اراضی کشاورزی استان عنوان کرد: ۸۴۰ هزار هکتار از مساحت ۲.۲ میلیون هکتاری استان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد و گندم و جو، سیب‌زمینی، لوبیا، زیتون، انگور، زردآلو، سیب، دام سبک و ماهیان سردآبی از محصولات کشاورزی شاخص استان به‌شمار می‌رود.

وی شناسایی ۱۳۰۰ گونه گیاهی و ۸۴ تیپ گیاهی با گونه غالب گون را از مهمترین شاخص‌های منابع طبیعی استان خواند و گفت: ۶۰ درصد مراتع استان از لحاظ مواردی مثل پوشش گیاهی فقیر، ۳۳ درصد در وضعیت متوسط و ۷ درصد در وضعیت خوب قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه ۳۲.۳ درصد جمعیت استان روستایی و ۶۷.۷ درصد شهری هستند، ابراز کرد: سهم بخش خدمات در اشتغال ۳۴ درصد، بخش صنعت ۳۳ درصد و بخش کشاورزی ۳۲ درصد و سهم این بخش‌ها در اقتصاد به ترتیب ۴۳ درصد، ۴۲ درصد و ۱۵ درصد است.

سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان زنجان ۱۴.۹ درصد است

وی با اشاره به اینکه استان زنجان ۶.۶ درصد معادل نیمی از متوسط کشوری صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان نیز ۱۴.۹ درصد است که این رقم در کشور ۱۲.۵ درصد ثبت شده است.

عباسی ادامه داد: استان زنجان به طور متوسط ۲.۱ میلیون تن محصولات زراعی و ۰.۵ میلیون تن محصولات باغی تولید می‌کند و میزان تولید محصولات دامی ۰.۲۳ میلیون تن و شیلات ۱.۷ میلیون تن است.

وی ترویج، آموزش، پژوهش، ثبت و کنترل کیفی نهاده‌های مهم، مشارکت در برنامه‌های اجرایی، شناسایی و پایش منابع پایه، تولید محصولات فناورانه و حفظ و مدیریت ذخایر ژنتیکی را از حوزه‌های فعالیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد.

این مسئول افزود: انجام پژوهش‌های بنیادی، آینده‌پژوهی و تدوین نقشه راه و تولید پایدار، تولید هسته‌های اولیه بذری، ارائه مشاوره و خدمات تخصصی، کمک به وزارت متبوع در امنیت غذایی و پاسخگویی نیاز علمی و عملیاتی اجرا با انجام با انجام پژوهش‌های کاربردی از اهداف و مأموریت‌های این سازمان است.

رمز بقای هر کشوری در امنیت غذایی، بهداشتی و دفاعی است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه رمز بقای هر کشوری در امنیت غذایی، بهداشتی و دفاعی است، تصریح کرد: امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و از منظر ارزش‌های بنیادین یکی از مهمترین حقوق فرد و جامعه محسوب می‌شود.

وی افزایش روزافزون رشد جمعیت، محدود بودن نهاده‌های کشاورزی، افت کمی و کیفی منابع تولید، شرایط ناپایدار اقلیمی از جمله خشکسالی، آلودگی‌ها، تغییر میزان و الگوی بارش‌ها، افزایش دما، تغییر اقلیم، بروز بحران‌های زیست‌محیطی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی را از عوامل تهدیدکننده امنیت غذایی عنوان کرد.

عباسی به استقرار ایستگاه تحقیقات زیتون در طارم اشاره کرد و گفت: غنی‌ترین ژرم‌پلاسم زیتون در خاورمیانه، گلخانه‌های تکثیر نهال زیتون، قرنطینه و آزمایشگاه تخصصی زیتون، تولید سالانه بیش از ۲۰۰ تن میوه و ۲۰ تن روغن زیتون، شناسایی ۱۲ رقم امیدبخش سازگار به منطقه، معرفی ۴ رقم دیره، گیلوانه، مشکلات و امین، کلکسیون ارقام وارداتی، اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های دانشجویی از دستاوردهای این مرکز است.

وی افزود: در ایستگاه قره‌چریان نیز مجتمع تحقیقات گوسفند افشاری، ایستگاه تحقیقات آبخوان‌داری با پوشش ۱۳ روستا، مجتمع تحقیقات جوجه گوشتی دایر شده و با ۲۲۵ هکتار عرصه آبخوان‌داری سالانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب آب به منابع زیرزمینی اضافه می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 908896

مهمترین اخبار ایران و جهان: