نیوز سیتی!
27 آذر 1401 - 16:09

ضرورت همگرایی و تقویت تعامل بین حوزه و دانشگاه

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان بر ضرورت همگرایی و تقویت تعامل بین حوزه و دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه پیامی را صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم‌اللّٰه‌الرحمن‌الرحیم»

۲۷ آذر سالروز شهادت عالم مجاهد؛ و روحانی اندیشمند؛ حضرت آیت اللّٰه مفتح «ره» در تاریخ کشور ما ایران، بنام روز وحدت حوزه و دانشگاه؛ رویداد بسیار سرنوشت سازی بود که با درایت امام راحل و عظیم الشأن ایجاد؛ و با تعامل عینی و بهره‌گیری از دانش و تجربه علمی و فرهنگی میان این دو نهاد اثرگذار ادامه یافت؛ و هم اکنون حرکتی رو به جلو در راستای اجرای گام دوم انقلاب اسلامی است؛ که بیش از هر زمان دیگر به آن نیازمندم.

در زمانیکه چنین القا شده بود که حوزه و دانشگاه در مقابل یکدیگرند؛ اما همراه با شهید آیت الله مفتح؛ عالمان و شخصیت‌هایی همچون؛ استاد شهید آیت الله مطهری، آیت الله شهید دکتر بهشتی، حجت الاسلام والمسلمین شهید دکتر باهنر؛ و دیگر اندیشمندان در مراکز فرهنگی سراسر کشور بودند که آنها نیز سهم خود را بخوبی و شایستگی در ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه ادا نمودند.

روحانیون روشن‌اندیشی که پیام امام راحل و انقلاب اسلامی را با درک صحیح از مبانی فکری و خطوط ترسیمی ایشان، به دانشگاه‌ها رساندند و علیرغم تلاش نظام ستمشاهی در ایجاد تفرقه بین این دو قشر مؤثر؛ توانستند توطئه آنان را شکست دهند؛ و منادی وحدت حوزه و دانشگاه شدند.

با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی و ارتقای وحدت بین این دو نهاد مقدس در این حد وسیع موجب شده تا این دو قشر تحول ساز در صحنه‌های گوناگون ارتقای فرهنگی و پیشرفت همراه و همدل باشند.

امروز ما شاهد تعامل سازنده و معنا دار حوزه و دانشگاه هستیم، به صورتیکه پیشرفت‌های همه جانبه کشور که در سایه معنویت، دینداری، عزت و استقلال ملت ایران که در طول این چهار دهه کسب شده، قطعاً با همکاری و وحدت روحانیت و حضور پررنگ و عالمانه و مؤثر دانشگاهیان بوده است؛ بر همین اساس امروز بیش از گذشته به همکاری حوزه و دانشگاه برای تعلیم و تربیت جوانان متخصص و متعهد به ارزش‌های اسلامی نیازمندیم.

از این رو؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصتی ناب برای طرح مجدد و عالمانه وحدت؛ ارتباط گسترده و همه جانبه؛ همگرایی و تقویت نقاط مشترک؛ تأسیس پژوهشگاه و کارگروه‌های مشترک، پرهیز از تفرقه، یگانگی در مبانی معرفت شناختی، تلاش در جهت حل مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نفی تنازعات سیاسی، زدودن غبار اختلاف و چند دستگی و در نهایت تدوین منشور نظام کارآمد دینی است.

اینجانب ضمن تبریک سالروز وحدت حوزه و دانشگاه؛ به تمامی اساتید، دانشگاهیان و حوزویان، طلاب و دانشجویان، خصوصاً جامعه حوزوی و دانشگاهی در استان لرستان موفقیت همگان را در جهت نیل به اهداف متعالی و پیشرفتِ هر چه بیشتر نظام اسلامی با عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی از خداوند متعال خواستارم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 918152

مهمترین اخبار ایران و جهان: