نیوز سیتی!
13 شهریور 1402 - 10:36

وزیر برکنارشده اوکراین میزان کمکهای نظامی غرب به کی‌یف را فاش کرد

وزیر دفاع برکنارشده اوکراین در آخرین گفت‌وگوی خود میزان کمک‌های نظامی آمریکا و کشورهای اروپایی به ارتش اوکراین را رسماً اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع برکنارشده اوکراین در آخرین مصاحبه خود میزان کمک‌های نظامی آمریکا و غرب به ارتش اوکراین را فاش کرد.

رزنیکوف در گفت‌وگو با نشریه اوکراینی و دولتی «اوکرین‌فرم» گفت که از آغاز عملیات نظامی ارتش روسیه در اوکراین، حامیان غربی اوکراین تاکنون حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار تسلیحات به کییف ارسال کرده‌اند که بیش از ۵۰ میلیارد دلار آن از طرف دولت آمریکا بوده است.

وی درباره جزئیات این کمک‌های نظامی غرب به اوکراین افزود این کمک‌ها شامل ارزش تسلیحات نظامی، مهمات، و سایر تجهیزات نظامی داده شده به ارتش اوکراین و همچنین کمک‌های مالی غربی‌ها برای تأمین اهداف نظامی است.

به نوشته راشاتودی، دوران تصدی رزنیکوف در جایگاه وزیر دفاع با رسوایی های فساد متعددی همراه بود که عمدتاً شامل تهیه تجهیزات و مواد غذایی برای ارتش این کشور با قیمت های غیرعادی بود. با این حال، او در این گفت‌وگو اصرار داشت که وزارتخانه‌اش، که عمدتاً به کمک‌های مالی دیگر کشورها وابسته است تا بودجه دفاعی خود اوکراین، کمک‌های دریافتی را به‌طور مؤثر خرج کرده و توانسته تمام نیازهای نظامی را به قیمت‌های نسبتاً «ارزان» تأمین کند.

این مقام پیشین اوکراینی در حالی مدعی شده که آمریکا تاکنون ۵۰ میلیارد دلار در بخش نظامی به اوکراین کمک کرده که اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» یا (CSIS)، پارسال ۲۲ آذر، یعنی ۹ ماه پیش با انتشار یک موشن‌گرافی میزان کل کمک‌های دولت آمریکا به اوکراین را بررسی و اعلام کرد که دولت آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده که ۶۰ میلیارد دلار آن در بخش نظامی بوده است. (جزئیات بیشتر)

پیش از این گزارش‌های متعددی در رسانه‌های آمریکا و اروپا منتشر شد که بخشی از سلاح‌های ارسالی به اوکراین در بازارهای قاچاق دیگر کشورها از جمله کشورهای آفریقایی به فروش می‌رسد.

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در اواخر ماه گذشته به نقل از مقامات ناشناس در دولت آمریکا گزارش داد که کمک های دولت آمریکا در سال ۲۰۲۴ احتمالاً بسیار کمتر از امسال خواهد بود.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، کمک های غرب به کی‌یف ممکن است در سال های آینده به شدت کاهش یابد. گفته می‌شود که اتحادیه اروپا در نظر دارد یک «صندوق نظامی اوکراین» ایجاد کند که سالانه ۵ میلیارد یورو (۵.۴ میلیارد دلار) در چهار سال آینده برای تأمین تسلیحات و آموزش ارتش اوکراین فراهم می کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1484252

مهمترین اخبار ایران و جهان: