نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 14:33

قاتلی که از حق آموزش زنان افغان سخن می‌گوید!

«گوردون براون» که پس از گذشت 14 سال از جنایاتش در افغانستان در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها قرار گرفته و با وقاحت تمام نسبت به آنچه بر زنان و دختران افغان می‌گذرد ابراز تأسف می‌کند، بهتر است از نقش خود در دوران نخست‌وزیری‌اش بابت پنهان‌کاری جنایات اشغال‌گران انگلیسی در افغانستان سخن بگوید.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - نورنیوز نوشت: «گوردون براون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس، اخیرا منع تحصیل و اشتغال زنان و دختران افغان توسط طالبان را «جنایت علیه بشریت» خواند که باید مورد تعقیب دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد.

براون با حضور در یک نشست مطبوعاتی در دومین سال‌گرد تصرف کابل توسط طالبان تأکید کرد: «جامعه بین‌المللی امروزه باید تلاش‌های خود را برای بازگرداندن آزادی به دختران و زنان برای رفتن به مدرسه، دانشگاه، کار، قدم زدن در مکان‌های عمومی و بهره‌مندی از اختیارات ابتدایی و پایان دادن به آپارتاید جنسیتی علیه دختران و زنان افزایش دهد.»

بدون شک هیچ عقل سلیمی با منع دختران و زنان از تحصیل و تدریس موافق نیست اما بیان این مواضع از سوی گوردون براون جای بسی تأمل دارد!

براون همان سیاست‌مداری است که در سال ۲۰۰۹ و پس از برکناری اجباری «تونی بلر» از قدرت در انگلیس، همان سیاست‌های جنگ‌طلبانه لندن در افغانستان را ادامه داد.

او از اشغال افغانستان توسط انگلیس و آمریکا دفاع کرد و حتی از نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام خواست تا بودجه اشغال‌گری و عملیات نظامی در افغانستان را افزایش دهند.

براون که اتفاقاً دستگاه امنیتی کشورش در کنار آمریکا، اصلی‌ترین نقش را در تأسیس القاعده در دوران اشغال افغانستان توسط شوروی سابق داشته، مهم‌ترین هدف کشورش از اشغال افغانستان را ایمن‌سازی دنیا از خطر القاعده خوانده بود!

اکنون براون پس از ۱۴ سال در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها قرار می‌گیرد و با وقاحت تمام نسبت به آنچه بر زنان و دختران افغان می‌گذرد ابراز تاسف می‌کند، بدون آنکه به نقش سیاه دولت متبوعش در سیاه‌بختی آنها اشاره داشته باشد!

بهتر است براون قبل از آنکه نسبت به آپارتاید جنسیتی در افغانستان ابراز نگرانی کند، از نقش خود و دیگر مقامات ارشد حزب کارگر در دوران نخست‌وزیری‌اش بابت پنهان‌کاری پرونده‌ی جنایات بزرگ اشغال‌گران انگلیسی در افغانستان سخن بگوید.

تنها بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی، صدها غیر نظامی افغان از جمله ده‌ها کودک و زن در حملات نیروهای انگلیسی کشته و زخمی شده‌اند. فراتر از آن، بسیاری از اسناد جنایات انگلیسی‌ها در بین سال‌های ۲۰۰۱ میلادی (آغاز اشغال افغانستان) تا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ توسط دستگاه‌های امنیتی این کشور و نظامیان انگلیسی از بین رفته یا در مکانی امن نگهداری می‌شوند.

براون در بخش دیگری از سخنانش، در حالی از جامعه جهانی خواسته تا در راستای فراهم‌ آوردن فرصت تحصیل زنان و دختران در افغانستان بکوشد، که ظاهراً فراموش کرده چطور او و دیگر مقامات ارشد حزب کارگر بارها در مقابل خواست اصلی ملت‌های دنیا مبنی بر پایان اشغال‌ افغانستان و شفاف‌سازی درباره جنایات نیروهای ناتو در خاک این کشور مقاومت کرده‌اند.

مقامات انگلیسی طی دو دهه اخیر با پنهان‌کاری در خصوص تاراج منابع غنی و پُر سود معادن لیتیوم و همچنین فروش زمرد، لاجورد، طلا، مس، اورانیوم و گاز افغانستان به صورت غیر رسمی در بازارهای جهانی و انتقال در آمد متعلق به ملت افغانستان به خزانه دولت و کاخ سلطنتی در باکینگهام سخنی به میان نیاورده‌اند تا مبادا دنیا در جریان عمق و شدت ضربه‌ای که لندن به امنیت و اقتصاد افغانستان زده قرار بگیرد.

پایان پیام/ت

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1464096

مهمترین اخبار ایران و جهان: