نیوز سیتی!
16 شهریور 1402 - 16:05

مقامات ارشد آمریکا، روسیه و چین در نشست «آسه آن» دیدار می‌کنند

معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر امور خارجه روسیه و نخست‌وزیر چین در چهل و سومین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که در پایتخت اندونزی در حال برگزاری است، دیدار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا، «لی کیانگ» نخست وزیر چین و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، برای بحث در مورد موضوعاتی که نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) را تحت الشعاع قرار داده است، ملاقات می‌کنند.

بر اساس این گزارش، راهروهای محل برگزاری نشست سران گروه «آسه آن» در روز پنجشنبه در جاکارتا، فرصتی برای گفتگوهای نادر در بحبوحه روابط متشنج بین سه کشور آمریکا، روسیه و چین را فراهم می‌آورد.

این نشست که به میزبانی پایتخت اندونزی برگزار می‌شود، کامالا هریس و لی کیانگ را در حالی دور یک میز گرد هم می‌آورد که نخست وزیر چین به رهبران ۱۸ کشور هشدار داد که قدرت‌های بزرگ باید اختلافات خود را حل و فصل کنند تا از یک جنگ سرد جدید جلوگیری کنند.

تمرکز بر مذاکرات بین مقامات دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان با توجه به تنش بین آنها در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از اختلاف بر سر تایوان گرفته تا روابط با مسکو و پرونده اقیانوس آرام، چند روز قبل از نشست سران G۲۰ در دهلی نو خواهد بود.

نشست امروز پنج شنبه سران «آسه آن» اولین فرصتی برای گردهمایی مقامات ارشد آمریکا و روسیه تقریباً دو ماه پس از آخرین نشست «آسه آن» در ژوئیه گذشته در جاکارتا است.

گفتنی است که امروز آخرین روز از چهل و سومین اجلاس سران «آسه آن» به میزبانی جاکارتا است که از پنجم سپتامبر آغاز شده است.

«آسه آن» یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است که ۱۰ کشور برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام عضو آن هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1489052

مهمترین اخبار ایران و جهان: