نیوز سیتی!
08 مهر 1402 - 12:19

همکاری اقتصادی اولویت اول قزاقستان در توسعه روابط

در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان، رئیس جمهور قزاقستان گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی را اولویت همکاری‌ دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آستانه، «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشست سران کشورهای آسیای مرکزی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان به اولویت‌های توسعه همکاری‌ها اشاره و گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی را اولویت کاری خواند.

وی ادامه داد: تجارت منطقه‌ای با آلمان پویایی مثبتی را نشان می‌دهد که در پایان سال گذشته بالغ بر 11 میلیارد دلار بود. قزاقستان بیش از 80 درصد از این گردش تجاری را به خود اختصاص داده است و ما آماده‌ایم صادرات به آلمان را با 100 محصول پتروشیمی، متالورژی و صنایع غذایی در مجموع 850 میلیون دلار دیگر افزایش دهیم.

به گفته توکایف، رشد گردش مالی متقابل را می‌توان با انعقاد قراردادهای بلندمدت برای واردات محصولات از کشورهای منطقه و همچنین ارائه ترجیحات تجاری ویژه به کشورهای آسیای مرکزی مشابه سیستم عمومی ترجیحات اتحادیه اروپا (GSP+) تسهیل کرد.

رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد ایجاد یک کارگروه مشترک در سطح روسای ادارات مربوطه را برای ایجاد پیشنهادهایی برای ساده سازی شرایط تجارت داد.

توکایف تحریم‌ها را محکوم و از تجارت بدون محدودیت و مانع حمایت کرد.

وی گفت: قزاقستان با تحریم‌ها مخالف است، زیرا محدودیت‌های با انگیزه سیاسی فضای عمومی روابط بین‌الملل را مسموم می‌کند و به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین کشورها کمکی نمی‌کند. در عین حال، ما مجبوریم محدودیت‌های تحریمی را در سیاست منطقه‌ای لحاظ کنیم. ما معتقدیم زمان دیپلماسی سازنده فرا رسیده است تا فرمول قابل قبولی برای صلح و همکاری پیدا کند.

توکایف گفت: اخیراً در جلسه مجمع عمومی این سازمان جهانی از تریبون سازمان ملل در این مورد صحبت کردم. قزاقستان طرفدار توسعه تجارت بدون مانع و همکاری سرمایه گذاری با همه کشورهای ذینفع است. دیروز مذاکرات سازنده‌ای با صدراعظم و روسای شرکت‌های پیشرو آلمان در زمینه همکاری‌های اقتصادی داشتم. ما معتقدیم که چشم انداز چنین همکاری روشنی است.

همچنین وی پیشنهاد افتتاح مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی را داد.

رئیس جمهور قزاقستان در این دیدار به چالش‌های آسیای مرکزی مانند تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جنایات فراملی اشاره کرد.

توکایف در مورد تلاش‌های آلمان در مقابله با این تهدیدات و سایر تهدیدها از طریق فعالیت‌های پروژه خود و همچنین در چارچوب اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سایر سازمان‌های بین‌المللی مثبت صحبت کرد.

وی در پایان در مورد وضعیت افغانستان نیز گفت: حمایت از تلاش‌های جامعه جهانی و به ویژه کشورهای آسیای مرکزی برای جلوگیری از بروز بحران انسانی در این کشور ضروری است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1519996

مهمترین اخبار ایران و جهان: