نیوز سیتی!
20 شهریور 1402 - 14:16

فرسودگی ناوگان عمومی در یاسوج / تنها ۵ اتوبوس شهری سالم است

یاسوج_ ناوگان عمومی شهر یاسوج با وجود ۶٠٠ تاکسی و ۲۱ اتوبوس از رده خارج به تقویت نیاز دارد و این در حالیست که تنها ۵ اتوبوس در این شهر فعالیت می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: ناوگان عمومی حلقه مهم زنجیره حمل و نقل شهری و برون شهری بوده که عدم توجه به مباحث به روز رسانی و ساماندهی، می‌تواند سبب ایجاد گره‌های مختلف در تردد شود.

ساختاری که معیوب بودنش در فصل بازگشایی مدارس بیش از هر زمانی به چشم خورده و ترافیک حاصل از خودروهای تک یا دو سرنشین در سایه ضعف ناوگان عمومی نمایان است.

فرسودگی ۵٠ درصدی تاکسی‌ها

شهر یاسوج به عنوان پیشانی کهگیلویه و بویراحمد و با رشد مهاجر پذیری سریعش طی سال‌های اخیر، دست بالایی در توسعه ناوگان عمومی نداشته و قریب به ۵٠ درصد تاکسی‌های این شهر فرسوده است.

فرسودگی ناوگان عمومی در یاسوج / تنها ۵ اتوبوس شهری سالم است

مرکز استانی که بیشترین جمعیت را در بین شهرهای استان دارا است، ۱٠ سال با بروز رسانی شبکه حمل و نقل عمومی فاصله داشته و بیش از ۹٠ درصد اتوبوس‌هایش نیز فرسوده و غیر قابل استفاده است.

شاید عجیب باشد اما یاسوج، تنها ۵ دستگاه اتوبوس قابل استفاده در شهر دارد و این ضعف در حالی شکل گرفته که بر اساس آمارهای سازمان حمل و نقل شهرداری یاسوج، برای جا به جایی دانشجویان به تنهایی ۵٠ اتوبوس نیاز است.

حال باید از مسئولان پرسید که آیا جا به جایی جمعیت ۲٠٠ هزار نفری با ۵ دستگاه اتوبوس امکان پذیر است؟.

حتی ایستگاه‌های اتوبوس شهر تنها در حد یک تابلو بوده و ظرفیتی برای انتقال مسافر ایجاد نشده است.

از سویی دیگر عقب افتادگی در نوسازی ناوگان عمومی موج می‌زند و تاکنون اقدام مؤثری ایجاد نشده است.

۶٠٠ تاکسی فرسوده داریم

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: ۶٠٠ دستگاه تاکسی از مجموع یکهزار و ۵۲ تاکسی سواری و ون یاسوج فرسوده است.

عبدی دانش مقدم صبح دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: تنها مرکز استانی هستیم که جابجایی مسافر با ناوگان عمومی مناسب وجود نداشته و شبکه حمل و نقل درون شهری به نوعی از رده خارج شده است.

وی با بیان اینکه ۶۰ دستگاه اتوبوس، ۲۰۰ دستگاه ون و ۱۵۰ دستگاه مینی بوس برای خدمات دهی مناسب، مطلوب و کامل در شهر یاسوج نیاز داریم، تصریح کرد: از ۲۶ دستگاه اتوبوس تنها ۵ دستگاه نوسازی شده و با چنین ظرفیت محدودی نیز امکان جا به جایی مسافر وجود ندارد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج گفت: تاکسی‌های فرسوده نیازمند تسهیلات و حمایت از سوی دولت برای بازسازی و یا ارائه خودروی جدید هستند.

فرسودگی ناوگان عمومی در یاسوج / تنها ۵ اتوبوس شهری سالم است

دانش مقدم با اشاره به اینکه استقبال از ظرفیت حمل و نقل اتوبوس به دلیل پایین بودن تمکن مالی مردم و تورم نسبت به سال‌های قبل بهتر شده، ابراز داشت: متأسفانه ضعف زیرساخت حمل و نقل عمومی دست ما را برای بهبود ظرفیت‌ها خالی گذاشته است.

ورشکستگی مینی بوس های خصوصی

دانش مقدم گفت: تنها برای حمل و نقل دانشجویان شهر یاسوج به ۵۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم و ۱۳۰ دستگاه مینی بوس بخش خصوصی قبل از کرونا در شهر یاسوج فعال بود که در ایام شیوع کرونا به دلیل ورشکستگی، ۷۰ راننده مجبور به فروش آن‌ها شدند.

دانش مقدم با اشاره به اینکه حتی یک دستگاه خودرو در ۱۰ سال اخیر به ناوگان عمومی یاسوج اضافه نشد، ابراز داشت: نشست‌هایی با محوریت رفع مشکلات ناوگان عمومی استان برگزار شده، اما به جایی نرسیده است.

وی با تاکید بر اینکه حداقل ۲۰۰ دستگاه خودرو مجوز و امتیاز تاکسی گرفته‌اند، اظهار کرد: این خودروها از جلوی پلیس راه عبور می‌کنند و وظیفه اصلی که جابجایی مسافر در شهر است را انجام نمی‌دهند.

فرسودگی ناوگان عمومی در یاسوج / تنها ۵ اتوبوس شهری سالم است

تاکسی‌ها شوتی شدند

دانش مقدم خاطرنشان کرد: برخی از تاکسی‌هایی که باید در شهر یاسوج خدمات رسانی کنند در سایر استان‌ها به کارها و شغل‌های دیگر مشغول شده و یا به اصطلاح شوتی شدند.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یاسوج از دیگر مشکلات موجود شهر را خودروهای شخصی مسافر بر دانست و گفت: باید در همه ظرفیت‌های زیرساخت ناوگان عمومی ارتقا و ساماندهی محقق شود.

شهر یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، سال‌ها از ضعف ناوگان عمومی رنج می‌برد و عدم توسعه این بخش سبب شده تا جان‌های زیادی به واسطه آلایندگی و ضعف ایمنی خودروهای فرسوده در خطر باشد و از سویی هزینه‌های سوخت تاکسی‌ها با توجه به مستهلک بودن به شکل نجومی افزایش یابد که این مسئله ورود جدی متولیان کشوری به ساماندهی این شرایط اسفبار را طلب می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1494596

مهمترین اخبار ایران و جهان: