نیوز سیتی!
21 شهریور 1402 - 14:11

نمونه برداری دام مشکوک به هاری/پایش بیماری در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج_ مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از نمونه برداری دام مشکوک به ابتلای بیماری هاری در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مختار رجائی‌فر ظهر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران، افزود: تلفات دام و خسارت‌های اقتصادی ناشی بیماری هاری که در دام ایجاد می‌شود به همراه مخاطرات انسانی آن با شیوع در منطقه جبران ناپذیر است.

وی ابراز داشت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه از سوی اداره دامپزشکی به میزان قابل توجهی موجب تأمین سلامت جمعیت دامی می‌شود.

رجایی فر با بیان اینکه یک مورد دام مشکوک به هاری به وسیله اهالی یک منطقه اعلام شد، تصریح کرد: انجام مراقبت غیرفعال بیماری از دام مذکور با علائم مشکوک به نمونه بیماری هاری نمونه برداری و برای ردیابی و پایش بیماری به آزمایشگاه دامپزشکی استان ارسال شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: هاری نوعی بیماری ویروسی است که ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده و به سمت اعصاب انتهایی در ماهیچه‌ها می‌رود.

رجایی فر تصریح کرد: در نهایت ویروس شروع به تکثیر کرده و انسان و سایر پستانداران خونگرم درگیر بیماری شده و بیمار محکوم به مرگ است.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری را تزریق واکسن در انسان و حیوانات دانست و گفت: از دامداران درخواست می‌شود با مشاهده علائم هاری از قبیل آبریزش، نعره زدن، ترس از آب و نور، دویدن‌های بی هدف و حمله به اهالی، در اسرع وقت موضوع را جهت پیگیری‌های بعدی به اداره دامپزشکی و یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1496352

مهمترین اخبار ایران و جهان: