نیوز سیتی!
08 شهریور 1402 - 10:08

زیارت اربعین اثر تمدنی، فرهنگی و تاریخی دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه زیارت اربعین دارای ابعاد تمدنی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی گفت: کشتار ها و تخریب ها در مساله زیارت اربعین که در دوران صدام بشدت صورت می گرفت، به این دلیل بود که صدام نتایج این حرکت را خوب می فهمید و نگران آن بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست هم اندیشی بین المللی اربعین و تمدن نوین اسلامی با اشاره به تلاش تشیع جهت حقق اجتماعی بخشیدن به اسلام و دغدغه حفظ هویت فرهنگی و تمدنی جهان اسلام در طول تاریخ، گفت: هیچ موقع تشیع، فرصت ابراز صورت اجتماعی خود را نداشت و بحث هایی مانند ولایت فقیه، در حاشیه بحث‌هایی که به زندگی خصوصی اشاره میکرد، مطرح می‌شد و جوانه میزد و در سطح نظامات سیاسی، اندیشه‌هایی که هویت مدرن داشتند در دستور کار برنامه ریزانی قرار گرفتند که هویت اجتماعی را در دست داشتند.

وی با اشاره به مواجه بودن ما با چالش های تمدنی در جهان مدرن اظهار داشت: در آغاز قرن ۲۱ بحث حضور تمدن ها در سطح بین المللی به رسمیت شناخته می شد و اسلام خود در رسمیت بخشیدن به این مساله نقش بزرگی دارد و نقطه عطف آن نیز انقلاب اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: مساله زیارت، سطوح مختلفی دارد و برخی از احکام در عین آن که فردی است لایه های اجتماعی نیز دارد؛ مانند نماز که هم فردی است و هم به جماعت یا بصورت نماز جمعه و نماز عید درمی‌آید و هویت اجتماعی نیز دارد و زیارت نیز از طرفی بشدت با هویت فردی شخص مرتبط است و در خصوصی ترین حالات نیز نقش دارد.

وی اضافه کرد: اما به تدریج ابعاد اجتماعی زیارت نیز مطرح است ولو اینکه به زائر خود از آن غافل باشد؛ اما سیاست‌مدار می فهمد که آمدن این مجموعه چه پیامد هایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا گفت: این کشتار ها و تخریب ها که در دوران صدام بشدت صورت می گرفت، به این دلیل بود که صدام نتایج این حرکت را خوب می فهمید و نگران بود؛ زیرا این حرکت برای حکومت او نقش سیاسی و اجتماعی داشت، در عین اینکه ممکن بود خود زائران اصلا نداند که چه حرکتی مهمی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: خود زیارت نقش فرهنگی و تاریخی دارد و گویی هم برای زندگی فردی، هم برای زندگی تاریخی، و همچنین برای تعامل‌های زندگی فرهنگی و اجتماعی انسان مانند علم هدایت است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1476608

مهمترین اخبار ایران و جهان: