نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 18:09

بدترین وزرای کابینه نتانیاهو؛ بن‌گویر در صدر

شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی با انتشار نتایج یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی، اعلام کرد: «ایتمار بن گویر» و «یوآو گالانت» بدترین وزاری کابینه «بنیامین نتانیاهو» هستند و بسیاری از شهرک‌نشینان خواستار استعفای «ایلی کوهن» بعد از رسوایی در لیبی شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه۱۲ رژیم صهیونیستی شب گذشته، جمعه اول سپتامبر در گزارشی به نتایج یک نظرسنجی درباره وزرای کابینه «بنیامین نتانیاهو» پرداخته و بدترین آن‌ها را از نظر شهرک‌نشینان صهیونیست معرفی کرد.

بن‌گویر: وزیر اظهارات جنجالی

طبق گزارش شبکه اسرائیلی «آی۲۴»، ۳۵درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، «ایتمار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی، را به عنوان بدترین وزیر در ائتلاف کابینه نتانیاهو انتخاب کرده‌اند.

بن گویر، رهبر حزب راست افراطی «قدرت یهودیت» و وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو، از ابتدای کار کابینه تاکنون به اظهارات و اقدامات تحریک‌آمیز خود معروف است. او از حامیان جناح راست افراطی است و از مجازات اعدام برای مبارزان فلسطینی حمایت می‌کند؛ به همین خاطر از زمان ورودش به کابینه به بحث و جدل عادت کرده است.

هفته گذشته، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو مدافع اظهارات وزیر امنیت داخلی خود شد. اظهاراتی که در کل جهان واکنش در پی داشت. بن گویر روز چهارشنبه، ۲۳آگوست و طی گفت‌وگو با شبکه۱۲ رژیم اشغالگر گفته بود: «حق تردد همسر و فرزندانش در جاده‌های کرانه باختری را مهم‌تر از حق عبور و مرور فلسطینی‌ها می‌داند. این واقعیت است، این حقیقت است. حق من برای زندگی بر حق آن‌ها مقدم است».

این مواضع از مرزهای فلسطین اشغالی فراتر رفت و حتی موجب واکنش دولت «جو بایدن» در آمریکا هم شد. مقامات ارشد دولت آمریکا، اظهارات نژادپرستانه «ایتمار بن‌گویر» وزیر افراطی کابینه تل‌آویو، مبنی بر حق یهودیان برای تردد آزاد در کرانه باختری را محکوم و آن‌ها را «تحریک‌کننده» توصیف کردند.

گالانت: مخالف مسیر کابینه

در ادامه گزارش آی۲۴ آمده است: نام «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در این میان دیده می‌شود. برکناری گالانت در ماه مارس گذشته، به دنبال اظهارات وی در مورد پروژه تغییرات قضایی، بحران بی‌سابقه‌ای را برای نخست‌وزیر ایجاد کرد و اعتراضات گسترده متعاقب آن، نتانیاهو را مجبور به تغییر مسیر و بازگشت گالانت به ائتلاف کرد.

اعتراض گالانت به سیاست‌های نتانیاهو طی اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی، اولین مشکل او با نتانیاهو نیست و سفر اخیرش به آمریکا به موضوع بحث‌برانگیز دیگری تبدیل شد. «موشه آربل» وزیر بهداشت رژیم صهیونیستی از حزب مذهبی «شاس» پس از گالانت در این بخش از نظرسنجی‌ها با کسب ۸درصد از شرکت کنندگان در بالاترین رتبه قرار گرفت.

کوهن: استعفا بعد از رسوایی

در بخش دیگری از گزارش شبکه اسرائیلی از نتایج نظرسنجی آمده است: نزدیک به نیمی از پاسخ دهندگان، ۴۵درصد همچنین اعلام کردند که «ایلی کوهن»، وزیر امور خارجه تل‌آویو باید «پس از رسوایی که پس از افشای دیدار وی با همتای لیبیایی رخ داد، استعفا دهد».

هفته گذشته مقامات وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی و مخالفان کابینه نتانیاهو در کنست، از اخباری که درباره دیدار محرمانه ایلی کوهن در رم با «نجلا المنقوش» وزیر امورخارجه لیبی درز کرد، انتقاد کردند. وزیرخارجه لیبی در میانه مخالفت‌های دولتی و ملی از جایگاه خود برکنار شد.

رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه (۲۷اگوست) از ملاقات محرمانه کوهن و المنقوش در ایتالیا خبر دادند که در اولین گام با هدف گفت‌وگو در مورد روابط بین رژیم صهیونیستی و لیبی انجام شده است. پس از افشای این نشست توسط رسانه‌های صهیونیستی، تظاهرات زیادی در شهرهای لیبی در اعتراض به این نشست به راه افتاد و تظاهرکنندگان پرچم اسرائیل را آتش زدند و راه‌های چند شهر لیبی را بستند.

رسانه‌های صهیونیستی صبح روز جمعه نتایج یک نظرسنجی دیگر در سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرده و گزارش دادند که میزان محبوبیت ائتلاف حکومتی نتانیاهو، نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو همچنان کاهشی است؛ نتایج این نظرسنجی را روزنامه «معاریو» منتشر کرده  بود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1481896

مهمترین اخبار ایران و جهان: