نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 23:09

مازندران قطب اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور است

ساری- رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اشاره به فعال بودن هزار و ۸۸ خانه بهداشت گفت: مازندران قطب اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا میرزایی شامگاه شنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی استان با ارائه گزارشی از عملکرد این دبیرخانه و بیان خلاصه‌ای از سیمای سلامت استان، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی مازندران دارای هزار و ۸۸ خانه بهداشت فعال، ۲۶ بیمارستان، ۱۰۱ مرکز جامع خدمات سلامت شهری و ۱۹۱ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی به عنوان گسترده‌ترین شبکه بهداشت و قطب اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور مطرح است.

میرزایی با اشاره به اینکه این دبیرخانه دارای سه نقش تسهیل گری، مراقبتی و هماهنگی بین بخشی است اضافه کرد: برای اجرای اقدامات بزرگ در این کارگروه نیاز به تخصیص و تأمین اعتبار، حمایت وزارت کشور و وزارت بهداشت و همکاری و مشارکت سایر سازمان‌ها می‌باشد.

وی تشکیل ۳۸ شورای پیام گذار سلامت، ۵۳۸ کانون سلامت و ایجاد گروه مادران جوان در راستای جوانی جمعیت و برگزاری ۱۴۷ جلسه کارگروه سلامت و امنیت را از اقدامات این کارگروه برشمرد و با اشاره به ۲۰ میلیون جمعیت شناور در مازندران بر تقویت اورژانس هوایی استان تاکید کرد و گفت: موضوعات آب و فاضلاب، مصرف کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌ها کش‌ها در کشاورزی، وجود سگ‌های ولگرد و نقاط حادثه خیز جاده‌ای از تهدیدکننده‌های دائمی سلامت استان هستند.

میرزایی به تولید ۳ هزار تن زباله در استان که در ایام تعطیل سه برابر می‌شود اشاره کرد و گفت: این مسئله امکان آلودگی آب‌های زیرزمینی را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: اورژانس ۱۱۵ استان مازندران جزو فعال‌ترین اورژانس‌های کشور است که در ۵ ماهه اول سال ۷۱ هزار مأموریت به انجام رساند که از این تعداد ۱۳ هزار مأموریت ترافیکی بوده است، در حالی‌که ۱۷۴ دستگاه آمبولانس داریم که برای این حجم جمعیت و تصادفات کافی نیست.

وی ادامه داد: مصرف کود، سموم و آفت کش اگر چه در حال کاهش است اما نیاز به فرهنگ سازی و سایر اقدامات مؤثر دارد که باید از طریق این کارگروه پیگیری جدی شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1482152

مهمترین اخبار ایران و جهان: