نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 08:22

بهره‌برداری از ۳ طرح آبخیزداری در مهدی‌شهر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر از بهره‌برداری سه طرح آبخیزداری همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدی‌شهر، حیدر واحدی‌مطلق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر صبح امروز در نشستی از بهره‌برداری سه طرح آبخیزداری همزمان با هفته دولت خبر داد و گفت: برای افتتاح این طرح‌ها افزون بر ۴۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی افزود: بند آبخیزداری حوضه آبخیز آسوران-جاشلوبار سنگ و ملات با حجم ۶۹۵ مترمکعب و بند گابیون به حجم ۱۷۶ مترمکعب با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال ساخته شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی‌شهر هدف از ساخت این بند را تقویت آب‌های زیرزمینی، مهار سیلاب‌های فصلی، جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ تأسیسات صنعتی و جلوگیری از سیلاب‌های جاده‌ای عنوان کرد و ادامه داد: بندهای سنگ و ملات حوزه چاشم به حجم یک هزار مترمکعب با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال و همچنین بند سنگ و ملات حوزه هیکو (منطقه اطاقسرا و ریزسر) به حجم یک هزار و ۲۷۵ مترمکعب با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال انجام شد.

واحدی‌مطلق با اشاره به افتتاح سه طرح آبخیزداری اظهار کرد: این طرح‌ها به جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل آب سفره‌های زیرزمینی و پیشگیری بروز سیلاب کمک می‌کنند.

وی ضمن بیان اینکه این اقدامات آبخیزداری در حوضه‌های آسوران- جاشلوبار، چاشم و هیکو انجام رسیدند، افزود: برای بهره‌برداری از این تعداد پروژه، اعتباری بالغ بر ۴۴ میلیارد ریال صرف شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدی‌شهر با بیان اینکه این سازه‌های آبخیزداری در مکان‌هایی احداث شدند که همه ساله در فصل بارش مخاطرات بروز سیل را به همراه داشت، بیان کرد: این اقدامات آبخیزداری از بروز خسارت سنگین سیل به اموال، منازل مسکونی و زیرساخت‌های مسکونی پیشگیری می‌کند.

واحدی‌مطلق با بیان اینکه محل تأمین اعتبارات این طرح‌ها از منابع ملی و استانی بوده، تصریح کرد: این اعتبارات در محلی هزینه شدند که امروز از بابت خسارات احتمالی سیلاب‌های فصلی در پایین دست خیالمان راحت است.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1474452

مهمترین اخبار ایران و جهان: