نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 14:10

آغاز فصول سرد سال و هشدار شیوع دوباره ویروس آنفلوآنزا

معاون بخش بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع بیماری آنفلوآنزا از آبان‌ماه شروع می شود و تا اردیبهشت ادامه دارد.

ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در شیراز، با اشاره به آغاز فصل پاییز و زمان تکثیر انواع ویروس ها از جمله آنفلوآنزا اظهار داشت: ویروس ها انواع زیادی دارند و معمولا در فصول پاییز و بهار بیشتر تکثیر می شوند و موارد بیماری زای بیشتری را ایجاد می کنند.

وی اضافه کرد: مهم ترین و شایع ترین ویروس در این فصول آنفلوآنزا می باشد که این ویروس هم گونه های مختلفی را دارد که مهم ترین و خطرناک ترین نوع این گونه آنفلوآنزا H1N1 است،این گونه به دلیل قدرت شیوع و انتشار بیشتری که نسبت به سایر گونه ها دارد جزء گونه های خطرناک این ویروس به شمار می رود.

ابراهیمی افزود: چندین سال است که این گونه مورد بررسی جهانی قرار گرفته تا هر لحظه از تغییرات و جهش های احتمالی در این ویروس آگاه باشیم، معمولا انتظار می رود هر ۱۰ سال شاهد تغییرات ژتنیکی در ویروس باشیم و ما در هر لحظه مراقب تغییرات این گونه از ویروس هستیم. 

ابراهیمی در خصوص برنامه استان فارس برای مقابله با این ویروس گفت: برنامه هایی در طول سال برای آگاه سازی و مهار این ویروس داریم و پایگاه های دیده وری در بیمارستان ها و درمانگاه ها فعال هستند و مشغول رصد بیماران هستند تا در صورت مشاهده هرگونه موردی از  این گونه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه به صورت کلی در استان فارس شیوع بیماری آنفلوآنزا از آبان شروع می شود و تا اردیبهشت ادامه دارد، اظهار داشت: داده های آماری نشان می دهد تا الان موردی از این ویروس در استان فارس یافت نشده است و تا اینجای کار گزارشی از پایگاه های دیده وری در جهت مشاهده شدن ابتلا به این ویروس در استان فارس نداشته ایم، اما این انتظار می رود که در روز های آینده شاهد گسترش این ویروس باشیم.

ابراهیمی در خصوص اقدامات لازم توسط مردم گفت: در شرایط فعلی باید به رعایت دستورالعمل های بهداشتی بپردازیم و مهم ترین نکته شست و شوی دست ها می باشد.

ابراهیمی تصریح کرد: در صورت داشتن علائمی از جمله تب،سردرد،آبریزش،بدن درد بدون توجه به نوع ویروس، فرد باید ۳ الی ۴ روز از تجمع دور شود و به روند درمان خود بپردازد و در منزل استراحت کند و پس از رفع علائم بالینی به محل کار خود یا تحصیل بازگردد،افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند می توانند با توجه به صلاحدید پزشک برخی از واکسن ها از جمله: آنفلوآنزا و منیژیت را دریافت کنند و در ۶ ماهه سرد سال حتما دستورات پزشک خود را انجام داده تا خطر ابتلای خود را به حداقل برسانند.

پایان پیام/ن

منبع: فارس
شناسه خبر: 1530352

مهمترین اخبار ایران و جهان: