نیوز سیتی!
18 شهریور 1402 - 19:10

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

نگاه ویژه روسیه به آفریقا و اهمیت اقتصادی و سیاسی خط راه آهن شلمچه-بصره از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بررسی تحولات این روزهای سوریه به ویژه اعتراضات در السویداء که به درگیری‌های خشونت بار انجامیده در کنار تشدید بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و ممانعت از ورود مواد غذایی به این کشور نشان دهنده طراحی یک سناریوی قدیمی با لباسی جدید از سوی آمریکا است.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای در خصوص اوضاع سوریه نوشت: مستکبران و سلطه جویان جهان همچنان به دنبال بازی کردن با کشور سوریه و تلاش برای به زانو درآوردن نظام حاکم بر این کشور در راستای تحقق خواسته‌های رژیم صهیونیستی هستند. این در حالیست که ارتش سوریه با ایستادگی مقابل گروهک‌های تروریست امید واهی این کشورها را ناامید کرد.

همین مسأله باعث شده اشغالگران به دنبال باج دادن به جریان‌های مشکوک برای بحران سازی در سوریه و برانگیختن خشم مردم در نتیجه اوضاع بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا باشند. آنها تلاش می‌کنند مردم را در السویداء به خیابان‌ها کشانده و اعتراضات آنها را با استفاده از سلاح‌های گرم به آشوب و درگیری مانند آنچه که ۱۲ سال قبل در درعا رخ داد تبدیل کنند.

این در حالیست که همین اشغالگران آمریکایی عامل اصلی بحران اقتصادی سوریه هستند چرا که علاوه بر تحریم این کشور، اقدام به سرقت منابع گازی و نفتی آن می‌کنند و مانع ورود مواد غذایی به سوریه می‌شوند.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای در خصوص توجه روسیه به کشورهای آفریقایی در دوره اخیر نوشت: بعد از فروپاشی شوروی، روسیه در دوره ولادیمیر پوتین توجه ویژه ای به روابط خود با کشورهای آفریقایی نشان داده و پروژه‌های اقتصادی، زیربنایی و سرمایه گذاری گسترده‌ای در این کشورها به انجام رسانده است. فعالیت‌های روسیه در زمینه پلاتین در زیمبابوه، الماس، ماهواره و زمینه‌های فضایی در آنگولا، نفت و گاز در زامبیا، آلومینیوم در گینه، نفت و گاز در گابن، انژری و آلومینیوم در آفریقای جنوبی و طلا در بورکینافاسو تنها بخشی از سرمایه گذاری‌های این کشور در قاره آفریقا به شمار می‌رود.

افزایش تعداد شرکت‌های روسیه در آفریقا و اهمیت این قاره برای روسیه باعث شده مسکو به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای آفریقایی باشد به ویژه آنکه پوتین در نشست بریکس اعلام کرد که روسیه به دنبال برگزاری کنفرانس سران مسکو و کشورهای آفریقایی است.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه العربی الجدید در خصوص شرایط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نوشت: آمریکا شاهد داغ شدن بحث و جدل‌ها در خصوص امکان ممانعت از نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور با استناد به متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا است. این گزینه پیچیده به نظر می‌رسد اما از سوی مخالفان و رقبا و منتقدان ترامپ در سایه لیست بلندبالای کیفرخواست وی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا ترامپ را تهدید می‌کند و می‌تواند تبدیل به سلاحی در برابر آینده سیاسی وی شود.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه لبنانی الاخبار در خصوص خط راه آهن شلمچه-بصره نوشت: این پروژه که سنگ بنای آن روز شنبه گذشته با حضور مسئولان ایرانی و عراقی گذاشته شد، یکی از پروژه‌هایی به شمار می‌رود که در تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور نقش مهمی دارد. پروژه مذکور همچنین دارای اهمیت ژئواقتصادی و ژئوجغرافیایی در منطقه است. طول این خط راه آهن که قرار است بعد از ۲ سال به صورت کامل به بهره برداری برسد به ۳۲ کیلومتر می‌رسد و منطقه مرزی شلمچه در استان خوزستان ایران را به بندر عراقی بصره وصل می‌کند. این پروژه بخشی از مسیر ترانزیتی شرق-غرب که کشورهای آسیا، اروپا و آفریقا را پوشش می‌دهد به شمار می‌رود به طوری که قرار است این خط باعث افزایش تبادلات تجاری میان عراق و ایران و انتقال گردشگران به هر دو کشور شود. ایران و عراق با استفاده از این خط راه آهن می‌توانند به صورت گسترده‌تری به کشورهای منطقه دسترسی داشته باشند. عراق از طریق آن به کشورهای آسیای میانه دسترسی پیدا می‌کند و ایران به سواحل دریای مدیترانه.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه لبنانی البناء در خصوص معطل ماندن پروژه‌های عمرانی در این کشور به دلیل نارضایتی آمریکا نوشت: در حالی که لبنان در بدترین بحران‌های اقتصادی و مالی خود به سر می‌برد شاهد آن هستیم که مسئولان این کشور پروژه‌هایی که به نفع لبنان بوده و باعث کاهش مشکلات می‌شود رد می‌کنند. به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی را مبنی بر تأمین ۲ هزار مگاوات برق و در نتیجه آن تأمین ۲۴ ساعته برق در لبنان مطرح کرده است. همچنین روسیه و چین پیشنهاداتی در خصوص ایجاد پالایشگاه‌های نفتی جدید برای پالایش نفت مطرح کرده‌اند. عراقی‌ها نیز با مسئولان لبنانی در خصوص راه اندازی خط راه آهن میان بیروت و بغداد و ایجاد نقطه اتصال عراق با بازارهای اروپا صحبت کرده‌اند. اما مقامات لبنانی هیچ کاری برای عملیاتی کردن این پیشنهادات و پروژه‌ها انجام نمی‌دهند زیرا آمریکا با این پروژه‌ها مخالف است!

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه سوری الثوره در خصوص آمریکا و مزدورانش در سوریه نوشت: آمریکا به مزدوران خود که در نزدیکی پایگاه‌های غیرقانونی این کشور در سوریه مستقر هستند، پول و سلاح می‌دهد. این کشور در واقع مزد خدمات مزدورانش را در راستای تحقق اهدافش برای نابودی سوریه پرداخت می‌کند.

نقشه‌های آمریکا برای تجزیه کشورها و استفاده از مزدوران چندتابعیتی خونریز هرگز بدون پاسخ نخواهد ماند. آمریکا باید تاوان این اقدامات مخرب خود را در برابر ملت‌ها و تاریخ بپردازد. زمانیکه وقت خروج اشغالگران از کشورهای تحت اشغال برسد، آنها حتی به نزدیک ترین مزدوران خود رحم نخواهند کرد؛ همان طور که در افغانستان رخ داد.

نگاه ویژه روسیه به آفریقا

روزنامه یمنی المسیره در صفحه نخست خود نوشت: اقدام عربستان سعودی در تغییر مطالب آموزشی مدارس خود با موجی از واکنش‌های منفی در فضای مجازی رو به رو شده است. آرمان فلسطین به صورت کلی از مطالب کتب درسی حذف شده و واژه دشمن اسرائیلی جای خود را به دوست صمیمی داده است. متونی که به احکام شرعی مربوط به زنا و هم جنس بازی می‌پرداخت حذف شده است. همچنین تمام مطالب مربوط جهاد، در راستای تحقق اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی از این کتاب‌ها کنار گذاشته شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1491708

مهمترین اخبار ایران و جهان: