نیوز سیتی!
05 اردیبهشت 1402 - 06:23

به زودی آغاز رقابت‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنم

براساس گزارش‌ها، جو بایدن ممکن است کارزار انتخاباتی خود را در یک سخنرانی ویدئویی در ۲۵ آوریل اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در سخنانی اعلام کرد که به زودی مشارکت و بازگشت دوباره خود را در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام خواهد کرد.

بر اساس گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن به خبرنگاران گفت: «من قبلاً به شما گفته‌ام که قصد دارم خودم را برای انتخابات آتی معرفی کنم. به زودی به شما اطلاع خواهم داد.» اگر بایدن دوباره انتخاب شود، در آن زمان ۸۲ ساله خواهد شد.

پیش از این، واشنگتن پست گفته بود که دموکرات‌ها بازگشت بایدن را بدون شور و شوق می‌بینند، هرچند آنها از بایدن حمایت می‌کنند، زیرا آن را فرصتی برای جلوگیری از پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه یا سیاستمدار مشابه دیگری می‌دانند.

انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. ترامپ مبارزات انتخاباتی خود را در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرده است. به گفته نیویورک تایمز، بایدن ممکن است در ۲۵ آوریل در یک سخنرانی ویدئویی مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کند.

این در حالی است که براساس تازه‌ترین نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی نیوز، اکثریت مردم آمریکا مخالف حضور جو بایدن، رئیس جمهور فعلی یا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور هستند.

این نظرسنجی از ۱۴ تا ۱۸ آوریل با حضور یک هزار شرکت‌کننده برگزار شد. ۷۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که نمی‌خواهند بایدن چهار سال دیگر در دفتر بیضی کاخ سفید بماند. این رقم برای رای‌دهندگان حزب دموکرات، به ۵۱ درصد تنزل یافت.

همچنین براساس نتایج این نظرستجی، ۶۰ درصد از جمله یک‌سوم جمهوری‌خواهان، گفته‌اند که مخالف شرکت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده هستند.

حدود نیمی از پاسخ‌دهندگانی که مخالف حضور بایدن در انتخابات هستند، سن بالای وی را عمده دلیل خود برای این مخالفت اعلام کرده‌اند. یکی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته است که «رئیس جمهور باید بازتاب گروه سنی غالب در کشور باشد و هم ترامپ و هم بایدن، باید بازنشسته شوند.»

بایدن ۸۰ ساله در حال حاضر مسن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است. او تا روز انتخابات ریاست جمهور سال آتی، ۸۲ ساله و در صورت پیروزی در انتخابات، در پایان دوره ۸۶ ساله خواهد بود. ترامپ هم که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ رئیس جمهور آمریکا بود، هم‌اکنون ۷۶ سال دارد.

با این حال، ۸۸ درصد دموکرات‌های حاضر در نظرسنجی گفته‌اند که در صورت نامزدی بایدن، حتماً به او رأی خواهند داد. در جبهه جمهوری‌خواهان نیز، دو سوم رای‌دهندگان اصلی به‌رغم اتهامات کیفری که ترامپ با آن روبه‌رو است، او را انتخاب خواهند کرد. ۶۸ درصد از جمهوری‌خواهان شرکت‌کننده در نظرسنجی مذکور، بر این باورند که تحقیقات کیفری درباره اتهامات واردشده به چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا، با انگیزه سیاسی مطرح شده است.

همچنین تازه‌ترین نظرسنجی آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقاتی دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که ۹۳ درصد از دموکرات‌ها و ۶۳ درصد از مستقل‌ها نمی‌خواهند ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود. در این نظرسنجی بایدن فقط با ۴۵ درصد از آرای شرکت کنندگان بالاتر از همه کاندیداها و در صدر قرار گرفته است. همانند ترامپ، در نظرات شرکت کنندگان نسبت به بایدن نیز شکاف حزبی عمیقی وجود دارد به طوری که ۸۱ درصد از دموکرات‌ها و ۱۲ درصد از جمهوری‌خواهان با ریاست جمهوری ترامپ موافق هستند.

بسیاری از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که ترامپ بارها قوانین را زیرپا گذاشته است و حتی ریاست جمهوری دوره قبلی او نیز از وجاهت قانونی برخوردار نبوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1168496

مهمترین اخبار ایران و جهان: