نیوز سیتی!
04 فروردین 1402 - 12:36

توسعه بخش کشاورزی و صادرات فرآورده‌ در دستور کار ازبکستان

رئیس جمهور ازبکستان بر توسعه بخش کشاورزی و افزایش صادرات فرآورده‌های آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان در نشست ویدئویی بررسی مسائل کشاورزی و مواد غذایی، بر توسعه این بخش و افزایش صادرات فرآورده‌های آن تاکید کرد.

میرضیایف در این نشست اظهار داشت: تامین مواد غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل رفاه مردم و مهار تورم است. در سال های اخیر 200 هزار هکتار زمین برای کشت محصولات غذایی اختصاص و 500 هزار هکتار زمین دیگر نیز برای بهره برداری رسیده است که به حفظ ثبات قیمت در بازار داخلی کمک می کند.

میرضیایف ادامه داد: برای اینکه مردم زندگی مرفه داشته باشند 35 نوع مواد غذایی تا اول ماه ژانویه سال 2024 میلادی از عوارض واردات معاف شدند.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته تورم مواد غذایی در جهان در سطح حداقل 15 - 20 درصد در سال ثابت شده است. قیمت روغن نباتی، شیر و گوشت به بالاترین سطح خود در 30 سال گذشته رسیده است. افزایش قیمت حمل و نقل، کود و سوخت نیز بر قیمت مواد غذایی تأثیر می گذارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل ها، این وضعیت هم در سال 2023 میلادی و هم در سال های آینده نیز حفظ خواهد شد. بدین دلیل باید فرصت های تکمیلی برای افزایش تولید مواد غذایی و ایجاد اشتغال برای مردم پیدا شود.

میرضیایف با اشاره به لزوم اجرای این امکانات افزود: تمام شرایط لازم برای تهیه محصولات غذایی فراهم شده است. از این پس تخصیص زمین اضافی امکان پذیر نیست. اکنون ضمن استفاده از دانش و فناوری های موثر، افزایش بهره‌وری نیروی کار باید کارآیی را بالا ببریم.

رئیس جمهور یادآوری کرد: در سال گذشته میلادی تخصیص وام های تسهیلی، تامین مالی مستقیم خرید بذر، نهال، کود و محصولات ساخته شده بر تولید مواد غذایی تاثیر مثبتی داشت. در سال جاری میلادی برای این اهداف معادل 544 میلیون و 290 هزار دلار اختصاص خواهد شد.

میرضیایف اظهار داشت: وزارت کشاورزی به طور مستقیم برای کارآفرینان معادل 130 میلیون دلار اختصاص خواهد داد. همچنین 200 میلیون دلار وام آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(JICA)  نیز برای تولید و فرآوری محصولات غذایی اختصاص خواهد شد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین بر فرصت هایی برای صنعتی سازی کشاورزی و اشتغال مردم نیز تاکید کرد.

میرضیایف در پایان این نشست به وزارت سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت دستور داد تا طرح‌هایی را که امکان تولید 25 نوع فرآورده غذایی را که در واردات بیشترین سهم را تشکیل می دهند، در کشور اجرا کند.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1107808

مهمترین اخبار ایران و جهان: