نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 16:15

ضرورت تعیین حریم تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی آذربایجان غربی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در سال‌های گذشته اقدامات انجام شده برای تعیین حریم تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی استان غیرقابل قبول بوده که امسال باید برنامه‌ریزی خاصی برای این کار اندیشید.

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مرتضی صفری، در مراسم گرامیداشت روز بناها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: امروزه بزرگترین تهدید دشمنان علیه جامعه ایرانی، موضوع هویت است که برای مقابله با آن باید نسبت به تقویت دینی و ملی خود اقدام کنیم و نهادهای فرهنگی از جمله اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان وظیفه خطیری را برعهده دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت و غنای فرهنگی استان افزود: وجود قاشق‌های قدیمی سه هزار ساله در موزه ارومیه نشان‌دهنده فرهنگ غنی ایرانی‌ها در خوردن غذا و رعایت بهداشت بوده است در حالی که در بسیاری از جوامع تا همین چند قرن پیش با دست غذا می‌خوردند.

وی ادامه داد: در سطح استان یک هزار و ۷۴۹ اثر ثبت ملی وجود دارد که اغلب آنها از نوع تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی بوده و متاسفانه تاکنون ۱۰۰ اثر از این تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی تعیین حریم شده است که این آمار غیرقابل قبول بوده و باید با برنامه‌ریزی مناسب برای تعیین حریم این آثار اقدام کرد.

صفری با بیان اینکه حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری نیازمند همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها است، گفت: در چند ماه گذشته با تلاش‌های انجام شده در راستای افزایش تعاملات با دستگاه‌های دیگر و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های آذربلیجان غربی، حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان ارشد استان و سایر دستگاه‌ها تبدیل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: بازدید استاندار آذربایجان‌غربی از موزه باستان‌شناسی، مجتمع رفاهی و گردشگری ستاره سیلوانا، هتل شهریار، باغ وحش، دریاچه ارومیه و بازارچه صنایع‌دستی نشان‌دهنده توجه ویژه وی به موضوعات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی گفت: همچنین در ماه گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی بازدیدی چند ساعته از موزه باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مسجد جامع و بازار ارومیه داشته که وی نیز در این بازدیدها از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و کمبودهای استان قرار گرفته و قول مساعد برای تامین اعتبار حفاظت و مرمت از آثار تاریخی استان را داد.

صفری اظهار کرد: اعتبارات عمرانی استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ درصد رشد داشته است که جای امیدواری دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: با توافقات انجام شده با سازمان منطقه آزاد ماکو اقدامات لازم برای مرمت و احیای بناهای باارزش پردیسان ماکو در چند ماه آینده آغاز خواهد شد.

صفری خاطرنشان کرد: همچنین سال گذشته اولین جلسه شورای عالی میراث‌فرهنگی استان‌های کشور در آذربایجان غربی برگزار شد که همین جلسه گامی مهم برای مطرح کردن موضوعات مهم میراث‌فرهنگی در این جلسه و تصمیم‌گیری در این ارتباط با حضور مقام عالی استان است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1163408

مهمترین اخبار ایران و جهان: