نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 15:52

امیرعبداللهیان در سمرقند: تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده‌ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به سمرقند، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (پنجشنبه) ۲۴ فروردین ماه در چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص وضعیت کنونی افغانستان پرداخت.

وی گفت: تأکید بر تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان به مفهوم مداخله در امور داخلی این کشور نیست، بلکه نصیحتی دلسوزانه برای کمک به حکمرانی خوب است.

وزیر خارجه بیان کرد: مولفه و انتخاب نمایندگان اقوام و گروه‌های افغانستانی برای حکومت این کشور به عهده افغان‌ها است.

امیرعبداللهیان همچنین بر مشارکت زنان و دختران افغانستان در امور این کشور و فراهم شدن زمینه تحصیل آنها تأکید کرد و افزود: ایران آمادگی خود را برای فراهم کردن کمک‌های سخت افزاری و نرم افزای به هیأت حاکمه برای تعیین شرایط خوب برای تحصیل آنها اعلام می‌کند.

وی همچنین یادآور شد: ایران تعاملات خود را با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان بر مبنای فرصت طلبی و منفعت جویی تعریف نکرده است.

وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: هیأت حاکمه افغانستان به تعهدات حکمرانی خود در قبال کشورهای همسایه اهتمام جدی نداشته است.

وی همچنین توصیه‌ها و پیشنهاداتی را برای آینده افغانستان بیان کرد و گفـت: معتقدیم مشکلات متراکم منطقه‌ای و به ویژه مشکل افغانستان با الگو و مدل همکاری‌های منطقه‌ای که باید توسط سازمان‌های بین‌المللی صورت بگیرد، قابل حل است. 

وزیر خارجه تحصیل زنان و دختران ضرورت انسانی و اسلامی و مقدمه رشد در کشورها برشمرد.

امیرعبداللهیان همچنین افغانستانی توسعه یافته و آرام را آرزو کرد. 

این خبر در حال تکمیل است..

منبع: فارس
شناسه خبر: 1145796

مهمترین اخبار ایران و جهان: