نیوز سیتی!
12 اردیبهشت 1402 - 10:23

برنامه تشخیص و مراقبت بیماری آسم در مشکین‌شهر آغاز شده است

معاون امور بهداشتی دانشگاه استان اردبیل از آغاز برنامه تشخیص و مراقبت بیماری آسم در شهرستان مشکین‌شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، دکتر محمد جعفرزاده صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به شیوع روزافزون آسم و ضرورت افزایش آگاهی در این خصوص و لزوم پیشگیری و کنترل آن، سازمان جهانی بهداشت همه‌ساله اولین سه‌شنبه ماه می را به‌عنوان روز جهانی آسم نام‌گذاری می‌کند.

 وی افزود: امسال این مناسبت مصادف با روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه و به‌عنوان سی‌امین سالگرد روز جهانی آسم در نظر گرفته‌شده است و با توجه به‌ضرورت دسترسی عادلانه به خدمات تشخیص، درمان و مراقبت آسم، شعار روز جهانی امسال «مراقبت آسم برای همه» انتخاب گردیده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشریح کرد: آسم یکی از مهم‌ترین معضلات نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله کشور ما محسوب می‌شود، به طوریکه بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳۴۰ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به بیماری آسم هستند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که طی یک دهه آینده تعداد مبتلایان به آسم حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

جعفرزاده بیان کرد: روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین مرگ‌ومیر و عوارض ناشی از این بیماری در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در ایران شیوع علائم آسم در کودکان و نوجوانان حدود ۱۱ درصد و در بالغین حدود ۹ درصد است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل تشریح کرد: شایع‌ترین علائم آسم عبارت‌اند از سرفه، تنگی نفس، خس‌خس سینه و احساس فشار و گرفتگی در سینه که در موارد شدید فرد دچار حملات شدید آسم می‌شود و گاهی حتی کشنده نیز می‌تواند باشد.

وی تأکید کرد: تشخیص به‌موقع این بیماری، درمان و همچنین کنترل عوامل محرک و آغازگر بیماری از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری و مراقبت بیماری است.

روزانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در جهان به علت آسم جان خود را از دست می‌دهند

جعفرزاده عنوان کرد: ادغام برنامه تشخیص درمان و مراقبت بیماری آسم در سیستم بهداشتی(PHC) به‌صورت آزمایشی در هفت دانشگاه علوم پزشکی کشور از آبان ماه سال ۱۳۹۸ شروع‌شده و از سال جاری نیز در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به مرحله  اجرایی خواهد رسید.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اقدامات لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه تشخیص و مراقبت بیماری آسم را در سطح استان آغاز نموده و در اولین مرحله شهرستان مشکین‌شهر به‌عنوان شهرستان منتخب جهت اجرای این برنامه تعیین‌شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل ابراز امیدواری کرد: اهم فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این خصوص آموزش، غربالگری و درمان افراد شناسایی‌شده است و ان شاالله تلاش نیروهای خدوم بهداشتی گامی مؤثر در ارتقاء سلامت جامعه داشته باشد.

پایان پیام/۳۷۲۷/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1182652

مهمترین اخبار ایران و جهان: