نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 02:40

۲۵ کشته و ۱۸۳ زخمی در روز نخست جنگ خیابانی در سودان

نخستین روز درگیری‌ها در سودان تا کنون حداقل نفر ۲۵ کشته و حداقل ۱۸۳ نفر زخمی برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که در نتیجه درگیری‌های کمتر از ۲۴ ساعت گذشته در این کشور، حداقل ۲۵ نفر کشته و حداقل ۱۸۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

کمیته پزشکان سودان همچنین از همه طرف‌ها خواسته است تا سلاح‌ها را کنار بگذارند و شرایط استثنایی این کشور را در نظر بگیرند.

همچنین برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل تأیید کرد که ۳ تن از کارمندان خود را بر اثر شلیک گلوله توسط نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در شهر کبکبیه در غرب کشور سودان از دست داده و حداقل ۲ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. برنامه جهانی غذا همچنین افزوده است که نبردها بین ارتش و نیروهای واکنش سریع در کبکبیه در غرب سودان ادامه دارد.

همزمان مصر و عربستان خواستار تشکیل جلسه فوری اتحادیه عرب در سطح نمایندگان و وزرای خارجه برای گفتگو درباره وضعیت سودان شدند.

الجزیره نیز اعلام کرد که درگیری‌های شدید در نزدیکی پالایشگاه خارطوم و شهرک صنعتی در منطقه الجیلی، شمال پایتخت، از سر گرفته شده است و ارتش و شبه نظامیان واکنش سریع در حال شلیک سنگین علیه مواضع یکدیگر هستند.

السیسی، رئیس جمهور مصر نیز در گفتگو با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به جدی بودن پیامدهای منفی تحولات سودان بر امنیت منطقه هشدار داد. همچنین یک مقام سازمان ملل اعلام کرد که نماینده این سازمان و سفیر عربستان سعودی برای پایان دادن به خشونت‌ها با حمیدتی، فرمانده شبه نظامیان و البرهان فرمانده ارتش تماس گرفته‌اند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اتحادیه آماده است تا هر تلاشی را برای حمایت از گفتگو و میانجیگری در سودان انجام دهد.

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان هلال احمر سودان با اعلام وضعیت وخیم در این کشور گفته است که آمار دقیقی از تعداد مجروحان در این نبردها نداریم.

با وجود ساعات شب، اما گفته می‌شود که صدای تیراندازی و انفجارهای شدید در مرکز خارطوم پایتخت سودان شنیده می‌شود.

این در حالی است که همزمان یک منبع در ارتش سودان به الجزیره گفته است که نیروهای ارتش در جستجوی نیروهای شبه نظامی واکنش سریع در خارطوم برای کنترل پایتخت سودان هستند.

نیروهای واکنش سریع نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که ما آماده‌ایم به محض آرام شدن شرایط امنیتی، اتباع مصری را به کشورشان تحویل دهیم. نیروهای واکنش سریع در بیانیه خود گفته‌اند: «ما به مردم و رئیس جمهوری مصر اطمینان می‌دهیم که اتباع آنها در امنیت هستند و آماده‌اند به محض آرام شدن شرایط امنیتی به کشورشان بازگردند.»

منابع پزشکی نیز گفته‌اند که بیش از ۸۰ مجروح در ۳ بیمارستان در شهر خارطوم شمالی با وضعیت نگران کننده بستری هستند. همزمان، وزارت خارجه سودان تائید کرد که عناصری از شبه نظامیان واکنش سریع صبح امروز وارد فرودگاه بین‌المللی خارطوم شدند و به آن حمله کردند. وزارت خارجه سودان افزوده است که حمله شبه نظامیان واکنش سریع به فرودگاه منجر به انهدام یک هواپیمای خطوط هوایی سعودی و یک هواپیمای سودانی شده است. در این بیانیه همچنین آمده است که نیروهای مسلح ارتش موفق شدند در فرودگاه خارطوم با نیروهای مهاجم شبه نظامی مقابله کنند و توانستند شبه نظامیان را از داخل و اطراف فرودگاه به عقب برانند.

تنش‌ها همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

از چند ماه پیش به این سو تنش لفظی میان شبه نظامیان به فرماندهی ژنرال حمیدتی و ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان شدت گرفته بود. شبه نظامیان مدعی هستند که کنترل محل ریاست جمهوری و همچنین فرودگاه خارطوم را در دست دارند، اما ارتش این ادعاها را رد کرده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1152096

مهمترین اخبار ایران و جهان: