نیوز سیتی!
21 فروردین 1402 - 21:56

قهرمانان معمولی مردم ایران قابلیت رد سیاه نمایی غربی‌ها را دارد

بجنورد - مستندساز بین‌المللی اهل بجنورد با تاکید بر لزوم مقابله با سیاه نمایی‌های علیه جمهوری اسلامی اظهار کرد: قهرمانان معمولی در زندگی مردم توان رد سیاه نمایی غربی‌ها علیه ایران را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یونس محمدی ظهر امروز در نشست شخصیت پژوهشی آوینی در سالن سوره حوزه هنری خراسان شمالی به موضوع پرتره‌نگاری پرداخت و گفت: دیدن پرتره همیشه برای من جذاب بود زیرا مستندی که در مورد شخصیت ساخته می‌شود لزوماً تنها یک شخصیت نیست بلکه وقایع تاریخی را نیز بررسی می‌کند.

وی با بیان اینکه مهمترین ویژگی مستند پرتره این است که بدون نگاه شخصی ساخته می‌شود اظهار داشت: مستند پرتره این اجازه را به ما می‌دهد که به فراز و نشیب‌های تاریخی و اجتماعی دوران‌های مختلف در همراهی با یک شخص بپردازیم.

این مستندساز بین‌المللی خودنگاری را یکی از گونه‌های پرتره نگاری در سینمای مستند عنوان کرد و افزود: خودنگاری، تمام آثاری است که یک فرد از خود به جای می‌گذارد یعنی فیلمساز و مؤلف از خودش فیلم بسازد.

محمدی در ادامه به مستند مرتضی و ما اشاره کرد و گفت: نوع زندگی و نگاه شهید آوینی به مستند و مستندسازی همواره جذاب بوده و درسی که مستند «مرتضی و ما» داشت این بود که مستند پرتره نگاری تنها پرداختن به شخصیت شهید آوینی نیست بلکه پیرامون آن بسیار مهم است زیرا قرار است ما چیزی را از خود بجا بگذاریم که آیندگان بعدها می‌خواهند تفسیرش کنند.

این فیلمساز ادامه داد: سوال این است که چرا امروز ما نیاز به مستند پرتره نگاری داریم؟ امروزه نیاز داریم قهرمان‌های خود را بزرگ کنیم و در پرداختن به قهرمان‌ها هرچند معمولی، زبان هنر می‌تواند روایت را جذاب کند.

وی افزود: هرکسی در اطراف خود قهرمان‌های معمولی دارد که می‌تواند سیاه‌نمایی رسانه‌های غربی را علیه کشورمان خنثی کند و باید سعی شود به سمت این قهرمان‌ها برویم و درسی از آنان بیاموزیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1139752

مهمترین اخبار ایران و جهان: