نیوز سیتی!
20 فروردین 1402 - 01:46

آمریکا نگران عواقب لو رفتن اسناد جنگ اوکراین است

آمریکا نگران عواقب افشای اطلاعات ناشی از لو رفتن اسناد مرتبط با جنگ اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی در ارتباط با افشای اسناد سری این کشور درباره جنگ اوکراین خبر داده است که وزارت دفاع آمریکا موسوم به پنتاگون توجه خود را بر کشف چگونگی افشای ده‌ها سند فوق محرمانه متمرکز کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گفته است که ما به دنبال آن هستیم که کشف کنیم چگونه هک سیستم‌های امنیتی با مجوزهای امنیتی فوق سری اتفاق افتاده است.

در این گزارش گفته شده که کاخ سفید نگران عواقب افشای اطلاعات ناشی از لو رفتن اسناد مرتبط با جنگ اوکراین است.

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که اسناد منتشر شده شامل اطلاعات امنیتی درباره مسائل داخلی سایر کشورها نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، اسناد فاش شده وزارت دفاع آمریکا شامل اطلاعاتی در مورد رژیم صهیونیستی و همچنین کره جنوبی و انگلیس است.

مقامات امنیتی واشنگتن معتقدند که افشاگری از اسناد لو رفته وزارت دفاع احتمالاً بر امنیت ملی ایالات متحده در سطح جهانی تأثیر خواهد گذاشت. مقامات آمریکایی همچنین نگرانی بسیاری درباره افشای اطلاعات بسیار حساس این کشور و همچنین لو رفتن اطلاعات کشورهای متحد خود دارند.

وال استریت ژورنال همچنین می‌افزاید اگر چه اسناد فاش شده متعلق به دو ماه پیش است، اما افشای این اسناد می‌تواند بر روند جنگ در اوکراین تأثیر عمیقی بگذارد. بر اساس این گزارش، اطلاعات اسناد لو رفته حکایت از ضعف‌های احتمالی در میدان نبرد و ساختار نیروهای اوکراینی دارد.

در حال حاضر، پنتاگون و وزارت دادگستری آمریکا به دنبال یافتن چگونگی انتشار اسناد فوق محرمانه درباره اوکراین و مسائل بین‌المللی پنتاگون در فضای مجازی اینترنت هستند.

این در حالی است که آمریکا برای رسوایی درز اطلاعات محرمانه این کشور، انگشت اتهام را به سوی روسیه گرفته است و سه مقام آمریکایی روز جمعه اعلام کردند که روسیه یا عناصر حامی این کشور احتمالاً در پس افشای چندین سند محرمانه ارتش آمریکا هستند که به تازگی به رسانه‌های اجتماعی درز پیدا کرده است.

این مقامات آمریکایی، با توجه به حساسیت موضوع به شرط ناشناس ماندن، اعلام کردند که به نظر می‌رسد برخی از این اسناد برای کاهش تعداد تلفات نیروهای روسی در جنگ اوکراین دستکاری شده‌اند.

مقامات آمریکایی از بحث در مورد جزئیات این اسناد خودداری کردند. گفته می‌شود بیش از ۱۰۰ فقره سند طبقه‌بندی‌شده به اینترنت درز کرده و به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، بخشی از توافقی است که «کابوسی برای پنج چشم» خوانده می‌شود؛ این توافق با هدف اشتراک اطلاعات بین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا منعقد شده است. اسناد مذکور جنگ اوکراین، شرایط چین، تروریسم و خاورمیانه را پوشش می‌دهد.

نخستین سری این اسناد اوایل مارس در پلتفرم «دیسکورد» منتشر شد. سری دوم اسناد حاوی تصاویر و نمودارهای اسلحه‌های ارسالی به اوکراین و همچنین برآورد تعداد نیروها و قوای گردان‌های کی‌یف است. دومین سری اسناد طبقه‌بندی‌شده نهادهای اطلاعاتی آمریکا مرتبط با ارزیابی‌های این کشور از جنگ در اوکراین، چین، تروریسم و خاورمیانه و همچنین برنامه هسته‌ای ایران به فضای مجازی درز کرده و برخی منابع آن را به روسیه منسوب کرده‌اند.

همچنین بر اساس گزارش دیلی‌میل، پنتاگون درز این اسناد را تأیید کرده اما مدعی شده که برخی از این اسناد با هدف کم اهمیت جلوه دادن قدرت متحدان آمریکا، دستکاری شده است. در یکی از اسناد، نقشه وضعیت شهر کلیدی باخموت در اوکراین را نشان می‌دهد؛ شهری مهم که ۶ ماه است به کانون درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین بدل شده است. در اسلایدی که روز جمعه منتشر شد، ادعا شده است که ۱۶ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ سرباز روس کشته شده‌اند و این در حالی است که ۷۱ هزار و ۵۰۰ سرباز اوکراین جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، پنتاگون و سایر تحلیلگران تخمین زده‌اند که روسیه ۲۰۰ هزار کشته و زخمی برجای گذاشته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1136308

مهمترین اخبار ایران و جهان: