نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 12:42

تابستان داغ خراسان جنوبی /تب مصرف آب و برق بالا گرفت

بیرجند- مردم خراسان جنوبی روزهای گرم تابستان را نه فقط با تیغ تند آفتاب که با پدیده ریزگردها و افزایش مصرف انرژی سپری می کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اگر بگوییم این روزها خراسان جنوبی و شهر بیرجند به واسطه دمای هوا تب دار شده است، اغراق نکرده‌ایم.

هنوز ساعات اولیه صبح است که تیغ داغ آفتاب بر چهره شهر می‌تابد و خرماپزان طبس و ریگ یلان دهسلم نهبندان را به خاطر می‌آورد، ولی امسال تابستان مرکز خراسان جنوبی، شهر بیرجند هم به شدت گرم شده است و مردم برای فرار از این گرمای طاقت‌فرسا به جز در مواقع اضطرار به خانه‌های خود پناه می‌برند.

موضوع فقط گرمای ساده نیست، در روزهای اخیر خراسان جنوبی و شهر بیرجند شاهد پدیده ریزگردها هم بوده است و حتی در روز پنجم تیرماه طبق آمار محیط زیست خراسان جنوبی وضعیت هوای شهر بیرجند و زیرکوه به مرحله خطرناک رسید.

گرما و ریزگردها و ماندگاری بیشتر مردم در خانه‌ها افزایش مصرف برق را نیز به همراه داشته است که در این زمینه نیز باید تدبیری اندیشیده شود.

گرمای هوا و ریزگردها مردم را کلافه کرده است

لیلا محمد زاده از شهروندان خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان‌کرد: گرمی هوا، ریزگردها، افزایش مصرف برق و آب اضلاع وضعیت این روزهای مردم خراسان جنوبی است که افراد را به شدت کلافه کرده و راه چاره‌ای برای فرار از آن نمی‌یابند.

وی افزود: شرایط گرمای هوا به گونه‌ای شده که حتی کولرهای آبی نیز جواب نمی‌دهد و و شرایط برای مردم بسیار سخت شده است.

محمد زاده با تأکید بر اینکه در برخی از روستاهای خراسان جنوبی اوضاع وخیم‌تر شده و شهروندان با کمبود آب نیز مواجه هستند، گفت: طبق آنچه در برخی از رسانه‌های مطرح شده چند شهر در استان نیز با تنش آبی مواجه هستند.

خاطره‌ای شیرین از تابستان‌های قدیم

غلامرضا اکبری از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با مهر بیان کرد: خاطرم هست در روزهای کودکی تابستان‌ها در حیاط می‌خوابیدیم که لذت زائد الوصفی داشت.

وی با لبخندی ادامه داد: خوابیدن در حیاط طی شب‌های گرم تابستان نعمتی است که مردم آپارتمان نشین از آن محروم هستند و مجبورند با کولر و سایر سیستم‌های سرمایشی این روزها و شب‌های داغ طاقت‌فرسا را طی کنند.

اکبری با تأکید بر رعایت ضرورت اصلاح الگوی مصرف برق و آب ادامه داد: همه با توجه به مسئولیت اجتماعی خویش باید در زمینه شیوه درست مصرف کردن دقت به خرج دهیم و بدانیم که مصرف بی رویه آب توسط ما، قطعی این نعمت را برای شهروند دیگری به همراه دارد.

وی در زمینه پدیده ریزگردها در خراسان جنوبی بیان کرد: به نظر من مردم خراسان جنوبی، مردمی مظلوم و صبوری هستند چرا که اگر همین اتفاق در یک کلان شهر رخ می‌داد بخش زیادی از گزارش‌های رسانه‌های حتی کشور را به خود اختصاص داده بود.

خراسان جنوبی گرم‌تر از میانگین دمای فصلی

علیرضا خندان رو، مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همچنان که این روزها شاهد پدیده گرد و غبار هستیم برای آخر هفته نیز اخطاریه در زمینه گرد و خاک صادر کرده‌ایم و میانگین دمای هوا از روز جمعه تا دوشنبه هفته آینده ۴-۵ درجه از میانگین فصلی بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه نهبندان، دهسلم (با ۴۱ درجه) و طبس (حدود ۳۹ درجه در روز پنجم تیرماه) از گرم‌ترین نقاط خراسان جنوبی است، بیان کرد: بر اساس آمار و ارقام می‌توان گفت ما در خراسان جنوبی، امسال تابستان گرم‌تری را نسبت به تابستان‌های دیگر تجربه می‌کنیم.

افزایش مصرف برق

گرمای هوا بی شک با خود تند شدن دور کولرها و افزایش مصرف آب را به همراه دارد که این مهم نیاز به مدیریت مصرف برق را بیش از قبل می‌کند.

مهدی دادگر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار کرد: در سال جای تاکنون پیک مصرف برق در خراسان جنوبی را ما در روز ۳۱ خرداد ماه با مصرف ۳۵۰ مگاوات برق داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در تابستان سال جاری مصرف برق حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است، بیان کرد: با رعایت یک سری مسائل ساده می‌توانیم در مدیریت مصرف برق در روزهای گرم سال نقش آفرین باشیم که یک مورد آن استفاده از دور کُند کولرهای آبی است.

راهکارهایی برای مدیریت مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه همچنین سیستم‌های سرمایشی را بر روی ۲۴ درجه تنظیم کنیم، بیان کرد: استفاده از سایبان بر روی کولر نیز می‌تواند در مدیریت مصرف برق در این روزهای گرم کمک کار باشد.

دادگر با تأکید بر اینکه استفاده از وسایل برقی پر مصرف را موکول به ساعات ۱۰ شب تا ۱۰ صبح کنیم، یادآور شد: امیدواریم شهروندان عزیز خراسان جنوبی با رعایت این موارد در کنترل و مدیریت مصرف به مجموعه صنعت برق استان کمک کنند.

وی در پاسخ به این سوال که تغییر ساعات کاری تا چه میزان در کاهش مصرف کمک کننده بوده است، یادآور شد: در مجموع این اتفاق موجب کاهش هشت مگاواتی پیک مصرف برق خراسان جنوبی در فصل تابستان شده است.

نکته دیگر بحث تنش آبی در خراسان جنوبی طی این روزهای گرم است. موضوعی که مدیر شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی مکرر به آن اشاره کرده است.

مصرف آب در وضعیت هشدار

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها با اشاره به گرمای بی سابقه هوا در بیرجند اظهار کرد: از شهروندان خواستاریم با صرفه جویی آب در این ایام گرم، از افت شدید فشار آب در بیرجند جلوگیری کنند.

مهدی دوستی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف از مخازن آب در شهر بیرجند به میزان تولید بوده و مخازن آب رو به کاهش است، افزود: در صورتی که مصرف آب مدیریت نشود و روند مصرف آب افزایشی باشد، احتمال افت شدید فشار آب در شهر بیرجند وجود دارد.

وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب در شستشو، استحمام، شستشوی معابر، کوچه، حیاط و بالکن منازل، آبیاری فضای سبز و کارواش‌ها تأثیر بسزایی در کاهش مصرف روزانه آب دارد که می‌طلبد مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین خواستار مدیریت مصرف آب در فضای سبز شهری شد و خاطرنشان کرد: مکاتبات لازم با ادارات و شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز و مدیریت مصرف آب انجام شده است.

آبرسانی سیار به ۴۱۵ روستا

مهدی دوستی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: از هزار و ۷۶۹ روستا تعداد هزار و ۱۰۰ روستای خراسان جنوبی شبکه آبرسانی دارند و همچنین ۴۱۵ روستا توسط ۲۸ تانکر به صورت آبرسانی سیار به آنان خدمات رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: از این ۴۱۵ روستا، ۲۸۴ روستا به علت فقدان تأسیسات آبرسانی، ۲۲ روستا به علت افت کیفیت و عدم کیفیت آب و ۱۰۹ روستای نیز به علت تنش آبی به وجود آمده در فصل گرم سال به آن آبرسانی سیار صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ همه روستاها فاقد تأسیساتِ بالای ۲۰ خانوار به صورت کامل آبرسانی خواهند شد.

دوستی با بیان اینکه پنج شهر بیرجند، طبس، آرین شهر، نهبندان و قاین دچار تنش آبی هستند، یادآور شد: تنش آبی در شهرها به خاطر جمعیت بالای آن جدی تر است که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌ایم.

روزهای خراسان جنوبی تب دار می‌گذرد اما مردم قانع کویر یاد گرفته‌اند که چگونه با همدلی از دل تابستان‌های گرم به خنکای پاییز برسند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1312752

مهمترین اخبار ایران و جهان: