نیوز سیتی!
22 تیر 1402 - 10:00

وعده استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای آبگیری سد تنگ سرخ

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت؛ تلاش می‌کنیم سد تنگ سرخ تا پایان امسال تکمیل و آبگیری شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید‌علی احمدزاده ‌اظهار داشت: فعالیت اجرایی سد تنگ سرخ بویراحمد متوقف نیست و هم اکنون در 16 جبهه کاری عملیات اجرایی آن ادامه دارد.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل سد تنگ سرخ را یک هزار و 700 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: برساخت شبکه پایین دست سد تنگ سرخ اصرار داریم سد تنگ سرخ در مدار ساخت است.

احمدزاده با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم سد تنگ سرخ تا پایان امسال تکمیل و آبگیری شود، ادامه داد: ساخت شبکه پایین دست این سد حداقل به 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سد تنگ سرخ واقع در شهرستان بویراحمد یکی از مهم ترین سدهای مخزنی کهگیلویه و بویراحمد بوده که در فاصله 35 کیلومتری شهر یاسوج بر روی رودخانه بشار در حال احداث است.

 اولین فاز مطالعاتی این سد از سال 1388 و عملیات اجرایی آن از سال 1391 آغاز شد و علیرغم انقضاء مدت 10 سال از زمان شروع طرح، سازه سد تقریباً معادل 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سامانه انتقال آب شرب، صنعت و کشاورزی به شهر یاسوج و شبکه آبیاری و زهکشی که طبق مفاد موافقتنامه متبادله معادل 45 درصد از حجم عملیات را به خود اختصاص داده، تاکنون شروع نگردیده است.

مشخصات سد تنگ سرخ

سد تنگ سرخ، سدی خاکی با هسته رسی و دریاچه‌ای به وسعت 685 هکتار و با دو هزار و 4 متر ارتفاع پی از سطح دریا در فاصله 35 کیلومتری از شهر یاسوج واقع شده است.

حجم مخزن و حجم تنظیم سالیانه آن به ترتیب معادل 125 و 190 میلیون مترمکعب بوده و ارتفاع آن از پی معادل 66.5 متر، طول 917 متر، عرض در پی 270 متر و در تاج 10 متر تعیین و در حال اجرا است. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1356096

مهمترین اخبار ایران و جهان: