نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 09:08

عشایر نقش استراتژیکی در عرصه صنایع دستی و تأمین مواد غذایی دارند

فرماندار شهرستان با بیان این‌که عشایر علی‌رغم مشکلاتی که دارند، با جان و دل پای کار نظام و انقلاب هستند گفت: زنان و مردان عشایر با همت و اراده بسیار خوبی که دارند؛ نقش بسیار مهم و استراتژیکی در عرصه صنایع دستی و تأمین مواد غذایی کشور ایفا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، علی جمشیدیان فرماندار شهرستان دهاقان در جشنواره عشایری و نمایشگاه توانمندی‌های عشایر شهرستان دهاقان ضمن تقدیر از اعضای ستاد برگزاری جشنواره اظهار داشت: احترام به تمامی اقوام و اقشار در نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه  مورد توجه بوده و مسؤولین باید  این موضوع را بیش از پیش سرلوحه کار خود قرار دهند، عشایر غیور در همه صحنه‌ها و عرصه‌های خدمت‌رسانی به نظام و انقلاب پیش‌قدم بوده‌اند. 

وی با تأکید بر ضرورت برگزاری جشنواره‌های عشایری و به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای عشایر بیان کرد: همان‌طوری که عشایر زحمت‌کش همیشه کم‌ترین توقع را از مسؤولین برای خود داشته‌اند؛ در برگزاری این آیین نیز به خوبی همکاری لازم را داشتند و برای برگزاری پرشکوه برنامه زحمات زیادی را متحمل شدند. 

 

جمشیدیان با بیان این‌که عشایر علی‌رغم مشکلاتی که دارند، با جان و دل پای کار نظام و انقلاب هستند گفت:  زنان و مردان عشایر با  همت و اراده بسیار خوبی که دارند؛ نقش بسیار مهم و استراتژیکی در عرصه  صنایع دستی و تأمین مواد غذایی کشور ایفا می‌کنند. 

فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به بصیرت و آگاهی بسیار بالای عشایر تصریح کرد:  دشمنان و گروه‌های مختلف در مقاطعی تلاش کردند که میان عشایر و نظام جمهوری اسلامی جدایی بیندازند و نقش این قشر تلاش‌گر را در این کشور کمر‌نگ جلوه دهند که خوشبختانه بصیرت و آگاهی عشایر مانع تحقق اهداف پلید این گروه‌ها شد. 

 

وی همچنین بیان کرد: عشایر در دفاع از کشور انقلاب اسلامی تلاش  قابل توجهی را داشته‌اند، در دوران دفاع مقدس عشایر بیش از ۱۱ هزار شهید را تقدیم میهن اسلامی کرده‌ است.

جمشیدیان با اشاره به حضور طوایف  مختلف عشایر ایل قشقایی در شهرستان دهاقان بیان کرد: تیره‌های عشایری و به خصوص نمایندگانی که به عنوان شورای عشایر انتخاب کرده‌اند؛ همکاری و همراهی خوبی با مسؤولین شهرستان در راستای تحقق اهداف نظام و انقلاب دارند. 

فرماندار شهرستان دهاقان با تأکید بر این‌که  مدیریت شهرستان و دستگاه‌های اجرایی پیگیر مطالبات و درخواست‌های مربوط به مناطق عشایر‌ نشین شهرستان هستند گفت:  تلاش ما این بوده که مشکلات مناطق عشایری را در سریع‌ترین زمان ممکن مرتفع کنیم و اعتبارات خوبی نیز در سال گذشته برای حل مشکلات  و ایجاد امکانات تخصیص پیدا کرد. 

وی با بیان این‌که همکاری و مشارکت طوایف و تیره‌های عشایری موجب تسریع در حل مشکلات و موانع خواهد شد گفت: در سال جاری بنا بر پیگیری‌هایی که انجام شده است؛ اتفاقات خوبی در عرصه‌ بهسازی مسیرهای دسترسی به مناطق عشایری، ساخت استخرهای ذخیره آب و ارائه پنل‌های خورشیدی به خانوارهای عشایری را خواهیم داشت. 

جمشیدیان همچنین ضمن تقدیر از خانوارهای عشایری به جهت برگزاری نمایشگاه دستاوردهای عشایر شهرستان گفت: حفظ صنایع دستی و همچنین آداب و رسوم اقوام مختلف عشایر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و اجازه حاکم شدن فرهنگ‌های دیگر بر روی سبک زندگی عشایر داده نشود.

به گزارش فارس،جشنواره عشایری «بر مدار آستانه» ، برای اولین بار به همت بخشداری مرکزی شهرستان دهاقان و جمعی از دستگاه‌های اجرایی و تیره‌های عشایری شهرستان با برنامه‌های متنوع و با نشاط از جمله هنرنمایی هنرمندان ایل قشقایی و همایش اسب سواری و همچنین برپایی نمایشگاه توانمندی‌ها و تولیدات صنایع دستی و غذایی شهرستان دهاقان با بیش از ۱٠ غرفه ، از ۲۴ خرداد در  ورودی جاده منطقه گردشگری آستانه برپا شده و تا روز جمعه ۲۶ خرداد ادامه دارد؛ ۴ تیره عشایری با جمعیتی بالغ بر ۸٠٠ نفر در بهار و تابستان، در مناطق عشایری دهاقان سکونت دارند. 

پایان پیام/۶۳۱۲۹/ر

منبع: فارس
شناسه خبر: 1288108

مهمترین اخبار ایران و جهان: