نیوز سیتی!
30 خرداد 1402 - 05:33

روابط آمریکا و چین در مسیر درستی قرار دارد

بایدن پس از سفر بلینکن به پکن گفت که روابط آمریکا و چین در مسیر درست قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا پس از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به پکن و گفتگو با رهبران چین، گفت که روابط بین ایالات متحده و چین در مسیر درستی قرار دارد.

بایدن گفت: «ما در در رابطه با چین در مسیر درست هستیم.»

رئیس جمهور ایالات متحده گفت که از طریق جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیدار بلینکن با رهبران چین را دنبال کرده است.

روز گذشته نیز ئیس‌جمهور چین چشم‌انداز سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور را مثبت دانست. «شیء جین پینگ» رئیس‌جمهور چین روز دوشنبه گفت که سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به چین، پیشرفت‌هایی را در زمینه برخی مسائل دو کشور به همراه داشته است.

وزارت خارجه چین به نقل از شیء جین پینگ اعلام کرد که پیشرفتی در برخی مسائل بین دو طرف حاصل شد و در مورد برخی موضوعات خاص توافق صورت گرفت.

رئیس‌جمهور چین افزود که مقامات این کشور به وضوح موضع خود را در مورد موضوعاتی که در جریان دیدار وزیر خارجه آمریکا مورد بحث قرار گرفت، اعلام کردند.

بنا به اعلام وزارت خارجه چین، شیء در دیدار با وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که طرف چینی موضع خود را روشن اعلام کرده و دو طرف توافق کرده‌اند که از تفاهم مشترک وی با رئیس جمهور آمریکا در بالی پیروی کنند.

رئیس‌جمهور چین تاکید کرد: همکاری دو کشور باید همواره بر پایه اصل احترام و صمیمیت متقابل باشد. امیدوارم که این سفر بتواند کمک مثبتی به ثبات روابط چین و آمریکا کند.

وزیر خارجه آمریکا که اکنون در پکن به سر می‌برد، با همتای چینی خود و نیز رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است.

همچنین وزیر خارجه آمریکا مدعی شد کشورش به دنبال تعامل باچین از مسیر گفتگو است. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که واشنگتن و پکن مسئولیت مدیریت روابط خود را دارند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور به دنبال گفتگو و همکاری متقابل با چین است.

بلینکن افزود: ما از پیشنهادهای چین برای صلح پایدار استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا، بدون اشاره به مداخله جویی های کشورش در شرق آسیا، گفت که آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند اما انتظار راه حل مسالمت آمیز برای آن را دارد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا از پیشنهادات چین برای صلح دائمی در اوکراین استقبال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که شرکت‌های آمریکایی می‌خواهند در چین فعالیت کنند و آمریکا ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری در چین انجام داده است.

بلینکن گفت: ما انتظار داریم دیگر مقامات آمریکایی از چین بازدید کنند و از همتای چینی خود برای سفر به آمریکا دعوت کرده‌ام.

بلینکن بالاترین مقام دولتی ایالات متحده است که از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱، به چین سفر کرده است. این انتظار وجود دارد که سفر بلینکن راه را برای دیدارهای دوجانبه بیشتر در ماه‌های آینده، از جمله سفرهای احتمالی ژانت یلن، وزیر خزانه داری و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا به چین هموار کند. سفر بلینکن به چین همچنین می‌تواند زمینه را برای دیدارهای شی جینپینگ و جو بایدن در نشست‌های چندجانبه در اواخر سال فراهم کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1296852

مهمترین اخبار ایران و جهان: