نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 23:02

احتمال حمله روسیه به نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین و شرق اروپا

معاون شورای امنیت ملی روسیه هشدار داد اگر تلاش برای حمله به نیروگاه اتمی اسمولینسک روسیه با موشک‌های ناتو تایید شود، روسیه حمله همزمان به سه نیروگاه هسته‌ای در اوکراین و تاسیسات هسته‌ای در شرق اروپا را مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه گفت اگر اطلاعات تلاش برای حمله به نیروگاه اتمی اسمولینسک روسیه با موشک‌های ناتو را تایید کند، روسیه باید سناریوی حمله همزمان به سه نیروگاه هسته‌ای در اوکراین و تاسیسات هسته‌ای در شرق اروپا را در نظر بگیرد.

وی که این سخنان را طی پیامی در صفحه خود در شبکه اجتماعی تلگرام مطرح می‌کرد، گفت: «اگر اطلاعات، تلاش برای حمله به نیروگاه اتمی اسمولینسک با موشک‌های ناتو را تایید کند، ضروری خواهد بود تا سناریویی در نظر گرفته شود که طی آن به نیروگاه هسته‌ای در جنوب اوکراین، نیروگاه هسته‌ای ریونی و نیروگاه هسته‌ای خمیلنیتسکی و همچنین تاسیسات هسته‌ای شرق اروپا، حمله شود».

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از تاریخ پنجم اسفند ماه سال ۱۴۰۰ و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید ارتش اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است و نازی‌زدایی اوکراین و پذیرش بی‌طرفی این کشور را از اهداف عملیات ویژه نظامی خود خوانده است.

با این حال، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین  با طرح این ادعا که حمله روس‌ها علیه کشورش به‌مثابه اقدام علیه کل اروپاست، تاکنون صدها میلیارد دلار کمک نظامی از کشورهای غربی دریافت کرده است. کمک‌های آمریکا به اوکراین به‌تنهایی از رقم صد میلیارد دلار فراتر رفته و برخی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ناتو راهی میادین نبرد با روسیه شده‌اند؛ تانک‌های «لئوپارد» و سامانه‌های ضدهوایی پاتریوت از این جمله‌اند.

این تسلیحات برتری قابل توجهی به ارتش اوکراین در جنگ با روسیه نداده‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین نیز اعتراف کرده که دفاع مستحکم و قدرتمند روسیه موجب شده است سرعت ضدحملات اوکراین بسیار کند پیش برود.

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1346696

مهمترین اخبار ایران و جهان: