نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 15:51

راه‌اندازی مراکز مهر خانواده در ۶ شهرستان

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان از راه‌اندازی مراکز مهر خانواده در ۶ شهرستان خبر داد و گفت: مراکز مهر با حضور مشاوران و مددکاران فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس نجفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یک ربع قرن از شکل‌گیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضاییه می‌گذرد اظهار کرد: مقوله پیشگیری از وقوع جرم، مقوله‌ای فراقوه‌ای است.

وی با بیان اینکه در بحث خانواده و آسیب‌های خانوادگی اقدامات مهمی صورت گرفته است افزود: یکی از اقدامات مهم ملاقات فرزندان حاصل از طلاق است به نحوی که امروز با پیگیری‌های مجدانه در ۶ شهرستان مراکز مهر خانواده راه‌اندازی شده است.

 معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان یادآور شد: مراکز مهر با حضور مشاوران و مددکاران فعالیت می‌کند و محلی امن برای تحویل فرزندان طلاق است.

وی در ادامه با تصویب قانون حمایت از زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست تاکید کرد: این زنان شناسایی و به منظور دریافت مداخلات روانشناختی و مشاوره زیر پوشش مداخلات اولیه قرار می‌گیرند.

نجفی با بیان اینکه به یکی دیگر از اقدامات در این حوزه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متفاوت در حوزه خانواده زندانیان، زندانیان و متقاضیان طلاق اشاره کرد و گفت: ۱۶۶ کارگاه آموزشی در سال گذشته در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان متذکر شد: سال گذشته ۳ هزار و ۲۰۶ مورد خدمات مشاوره‌ای  و ۷۰۰ فقره مداخلات روانشناختی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیته معتذرین نیز تحولی است که از همدان آغاز شده و در این کمیته افرادی که دچار بزه شدند و به نوعی محکومیت دارند غربالگری می‌شوند و تحت آموزش کارگاه‌های آموزشی حوزه‌های مختلف قرار می‌گیرند تا بازاجتماعی کردن این افراد انجام شود.

نجفی به کارگاه‌های عوامل فسادزا در ادارات نیز پرداخت و گفت: این مهم مجدانه در حال پیگیری است همچون تخلف پزشکان و اصناف در بحث عدم استفاده از دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های فروش با ۴۰ مورد که برخورد صورت گرفته و بعضا پلمب نیز شده است.

وی در ادامه به موضوع عدم استفاده از پرسنل زن در بیمارستان‌ها به ویژه در بخش زنان و زایمان اشاره کرد و افزود: این موضوع با ضرب‌الاجل یک ماهه به جدیت در حال پیگیری است.

 معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با بیان اینکه ۹۸ درصد از اراضی ملی استان در قانون جامع حدنگاری سند ترک برگ دریافت کردند گفت: ۱۲ ساعت آموزش برای صنوفی همچون مشاوران املاک و بنگاه‌های فروش خودرو در نظر گرفته شده تا عدم اطلاعات و آگاهی مشکل ساز نشود.

اشاعه فرهنگ مصالحه دستور کار است

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان نیز اظهار کرد: یکی از رسالت‌های مهم بخش توسعه حل اختلاف، اشاعه فرهنگ مصالحه میان طرفین دعوی است.

سیدهادی مصطفوی یادآور شد: به دنبال اجرای طرح معتذرین ۸۰ فقره قصاص نفس منجر به صلح و سازش شد که این رقم در سال جاری معادل ۱۲ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد پروندهای وارد سال جاری ۲۵ هزار و ۹۴۴ فقره بوده که ۲۴ هزار و ۳۷۲ مورد آن مختومه شده است یادآور شد: ۱۰ هزار و ۸۳۱ پرونده در کمیته معتذرین نیز تشکیل شده  که ۷ هزار و ۳۹۱ فقره منجر به صلح و سازش شده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان در ادامه به آمار کمیته مصلحین اشاره کرد و گفت: ۳۶۰ کمیته مصلحین فعال است که ۷۸ پرونده قتل منجر به رضایت شده است.

وی با تاکید بر اینکه در راستای کاهش پرونده‌های ورودی به مجموعه قضایی به ابتکاراتی پرداخت و خاطرنشان کرد: ستاد صبر، تالیف قلوب، کمیته مصلحین، کمیته معتذرین، طرح وکلای مصلح و اجرای طرح شمیم رضوی شماری از کمیته‌های فعال در حوزه صلح و سازش است.

پایان پیام/89033/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1305908

مهمترین اخبار ایران و جهان: