نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 21:51

انتقال آب به شهرستان جم به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید

بوشهر- طرح آبرسانی به شهرستان جم با تکمیل و تجهیز و راه‌اندازی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، معاون فنی و زیربنایی منطق ویژه پارس عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران از بهره برداری آزمایشی انتقال آب از تأسیسات آب شیرین کن واقع در خط ساحلی شیرینو به شهرستان جم خبر داد.

محسن شکیبایی گفت: همه تأسیسات انتقال آب به شهرستان جم مطابق با نیازهای فنی و مطالعاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و هم اکنون به صورت آزمایشی آب شیرین در مخازن جم ذخیره سازی شده است.

وی تصریح کرد: تولید ۲۸ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب شیرین، احداث ۴۲ کیلومتر خط لوله فلزی با قطر ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیمتر، ۶ مخزن ذخیره و پنج ایستگاه پمپاژ آب از مهمترین مشخصات این پروژه است که آب مورد نیاز شهرستان جم را پس از شیرین سازی در تأسیسات شیرینو آب را از ساحل به ارتفاع ۶۴۰ متری از سطح دریا منتقل می‌کند.

شکیبایی عوارض طبیعی مسیر و تأمین و انتقال نیروی برق برای راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ را از مهمترین مشکلات فنی طرح دانست و گفت: ضمن آنکه نمونه‌گیری آزمایشگاهی از پارامترهای کیفی آب انجام و برای بررسی و تأیید نهایی به واحد آزمایشگاه اچ، اس، ای منطقه ویژه پارس ارسال شده است که آزمایش‌های اولیه نیز کیفیت مطلوب آب را تأیید می‌کند.

وی افزود: با وجود مشکلات فنی، مالی و اداری که سال‌های زیادی این طرح را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده بود ولی این طرح پس از سال‌ها مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت و امیدواریم پس از صدور مجوزهای لازم از سوی اچ، اس، ای سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آب شیرین شده در نهایت به منازل شهروندان جمی برسد.

طرح آبرسانی به شهرک‌های وزارت نفت و شهرستان جم در سال ۱۳۸۹ با تأمین اعتبار اولیه ۵۱۰ میلیارد ریال از سوی وزارت نفت به منظور مشارکت ۵۰ درصدی در ساخت خط انتقال آب به جم، با شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر منعقد شد.

در ادامه و به منظور تداوم اجرای خط انتقال آب سال ۱۳۹۳ نیز مبلغ تصویب هزار و ۸۰ میلیارد ریال، اعتبار سهم وزارت نفت به هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

با توجه به مسائل اقتصادی و مشکلات اجرایی طرح، طی الحاقیه تفاهم نامه سال ۱۴۰۱ مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارت نفت با تخصیص مبلغ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به منظور تکمیل کارهای باقیمانده برقی خط انتقال آب و کارخانه آب‌شیرین‌کن سیراف، از سوی وزارت نفت دوباره تأمین اعتبار شد.

این طرح پس از تکمیل و تست خط انتقال آب و نرمال سازی کارخانه آب‌شرین‌کن سیراف که توسط بخش خصوصی با ظرفیت اسمی ۲۸ هزار مترمکعب در روز اجرا و با ارسال و ذخیره آب در مخازن ذخیره ایستگاه‌های ۶ گانه و ارسال آب به مخازن ذخیره شهرک توحید به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1311808

مهمترین اخبار ایران و جهان: