نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 13:45

کدامیک از بزرگان اسلام در قبرستان ابوطالب مدفون هستند؟+فیلم

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق استاد اخلاق که این روزها برای حج تمتع راهی عربستان شده است، با حضور در قبرستان ابوطالب از مزار بزرگانی که در آن مدفون هستند، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید عباس موسوی مطلق استاد اخلاق که این روزها برای حج تمتع راهی عربستان شده است، فیلم اختصاصی برای خبرگزاری فارس از قبرستان ابوطالب(ع) فرستاد و در خصوص این قبرستان و افراد مدفون در آن توضیحاتی ارائه کرد.

قبرستانی که در گذشته حجره و گنبد داشت

موسوی مطلق با اشاره به اینکه برای قبرستان ابوطالب اسامی دیگری هم ذکر می‌شود اما بهتر است که همین نام را برای آن درنظر داشته باشیم، تصریح کرد: خیلی از آثار اسلامی ما در سال‌های گذشته تخریب شده است. این قبرستان هم همین شرایط را دارد. این قبرستان در گذشته دارای حجره‌ها و گنبدهای متعددی بود که همه به دلیل جهل و دوری از حقیقت اسلام تخریب شد.


حجت‌الاسلام موسوی مطلق در مکه

بزرگانی از اسلام که در قبرستان ابوطالب مدفون هستند

وی با اشاره به اینکه اجداد پیامبر اسلام در این قبرستان مدفون هستند، گفت: جناب عبدالمناف، جناب هاشم، جناب عبدالله پدر پیامبر، براساس برخی نقل‌ها حضرت آمنه مادر پیامبر(ص)، جناب عبدالمطلب، جناب ابوطالب و همچنین حضرت خدیجه(س) ام‌المؤمنین که مزار ایشان مشخص‌تر از بقیه هم هست.

موسوی مطلق گفت: کنار مزار حضرت خدیجه(س) سنگ کوچک‌تری هست که آن مزار قاسم فرزند پیامبر(ص) است.

زیارتی که موجب خوشحالی حضرت زهرا(س) می‌شود

این استاد اخلاق با بیان اینکه اولین شهدای اسلام یاسر و سمیه هم در این قبرستان مدفون هستند، گفت: برخی دیگر از بزرگان و علما هم در این قبرستان مدفون هستند. این قبرستان شناخته شده نیست و شیعیان هم کم‌کاری می‌کنند. اگر اینجا حرم داشت، قطعاً مقید می‌شدیم که در مدت اقامت در مکه به این قبرستان بیاییم زیرا ما دربند در و دیوار و ضریح و ... شدیم. همین وضعیت برای قبرستان بقیع هم وجود دارد. افرادی که به حج مشرف می‌شوند باید مقید باشند که به زیارت این قبرستان هم بیایند که قطعاً موجب خوشحالی حضرت زهرا(س) می‌شود که افراد به زیارت قبر مادرشان و بستگانشان بیایند.

وی با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع)همیشه افتخار می‌کردند که از نسل حضرت خدیجه(س) هستند، گفت: امام سجاد(ع) در خطبه معروف خود در شام زمانی که مردم را مهیا کرد، در شروع سخنرانی برای معرفی خود، زمانی که نوبت به حسب رسید فرمود: «أَنَا ابْنُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ أَنَا ابْنُ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ انا ابنُ خَدیجهَ الکبری» و .... که نشان دهنده افتخار ائمه معصومین(ع) به حضرت خدیجه(س) است.

فیلم ارسالی موسوی مطلق را اینجا مشاهده کنید:

 

پیش‌تر نیز این استاد اخلاق در فضای مجازی پویشی راه انداخت و از حجاج ایرانی و حتی سایر کشورها که در این ایام در شهر مکه حضور دارند، خواست تا زیارت مزار حضرت خدیجه(س) را فراموش نکنند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1308108

مهمترین اخبار ایران و جهان: