نیوز سیتی!
04 تیر 1402 - 11:33

پیام تسلیت علما و مسئولان حوزوی به دنبال درگذشت حجت‌الاسلام آشتیانی

آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و همچنین رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، مدیر جامعه‌الزهرا(س) و جمعی دیگر از علما و شخصیت‌های حوزوی در پیام‌های جداگانه‌ای ضمن تسلیت ارتحال حجت‌الاسلام والمسملین آشتیانی، از ویژگی‌های این عالم یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با صدور پیامی درگذشت مرحوم محمد رضا آشتیانی معاون فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«رحلت عالم متقی و روحانی فرزانه آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی(ره) موجب تاسف و تالم گردید.

آن مجاهد صادق، افزون بر نقش آفرینی های اثرگذار در صحنه های گوناگون حوزوی و اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی و در خدمت به مردم شریف قم، در تدوین آثار گرانسنگ علمی چون تفسیر نمونه مشارکتی فعال داشت و آثار ماندگاری به جای نهاد امید است مقام رضوان الهی در سرای جاویدان برای ایشان مقدر گردد.

اینجانب ضمن پاسداشت سالها مجاهدت مخلصانه، فقدان ایشان را به بیت مکرم، دوستان و ارادتمندان ایشان و مردم شریف و روحانیت محترم قم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید،علو درجات و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل توام با اجر فراوان و پایدار خواهانم.»

همچنین، آیت الله محسن اراکی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به مناسبت درگذشت آن عالم ربانی پیام تسلیتی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«ارتحال عالم ربانی و مجاهد بصیر حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی (قدس سره الشریف) را به محضر ملکوتی حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و خیل فضلاء و طلاب انقلابی حوزه های علمیه و شاگردان آن استاد گرانمایه و نیز به خانواده و جمیع بازماندگان آن فقید سعید و مردم شریف قم تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.

آن استاد انقلابی حوزه ‏های علمیه به پشتوانه علمی و بصیرتی خویش و حضور فعال در عرصه‏ های مختلف نظام اسلامی از جمله مجلس شورای اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ضمن پاسداری از ارزش‏های مترقی اسلام و انقلاب در ساحت ‏های اجتماعی، همواره در پیشبرد اهداف خط اصیل اسلام ناب مانند سربازی شجاع و خستگی ناپذیر در خدمت نظام و ولایت پیشتاز و خط شکن بود و با نفوذ کلمه و بصیرت انقلابی خویش از سنگر اسلام و ولایت حراست نمود.

از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجه و حشر با أئمه اطهار سلام الله تعالی علیهم مسئلت دارم.»

 

در متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز آمده است: «خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج محمدرضا آشتیانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هیئت نویسندگان تفسیر نمونه و نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی مایه تأسف و تألم گردید.

ایشان سال‌های عمر پربرکت خویش را در مسیر اشاعه معارف اسلام ناب محمدی(ص)، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم در مسئولیت های مختلف سپری کرد. یکی از خدمات ماندگار ایشان تأسیس مدرسه علمیه خواهران امام خمینی(ره) شهرستان آشتیان می باشد.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران مصیبت درگذشت این عالم بزرگوار را به حوزه های علمیه خواهران و برادران، یاران و ارادتمندان، مردم شریف استان قم و خانواده این عالم جلیل‌القدر تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزد منان برای این عالم پارسا رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نماید.»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی نیز در پیام خود آورده است: «درگذشت عالم وارسته آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی،‌ نماینده سابق مردم قم در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، که پس از عمری مجاهدت دار فانی را وداع گفت، موجب تأسف و تأثر گردید.

این شخصیت انقلابی در همه مراحل انقلاب اسلامی، مجاهدی پرتلاش و پیرو و پشتیبانی مخلص برای ولی فقیه بود. در کنار مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی، آثارعلمی گرانبهایی نیز از ایشان به جای مانده است که مشارکت در تدوین مجموعه ۲۷ جلدی تفسیر نمونه،‌ تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان «پیام قرآن» و تفسیر نهج البلاغه، از مهم‌ترین خدمات علمی ایشان به شمار می‌آید.

این جانب فقدان این قرآن‌پژوه و عالم ربانی را به محضر حضرت ولی‌عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، علما و فضلای حوزه علمیه، بیت مکرم و همه دوستداران ایشان به ویژه مردم شریف قم و آشتیان تسلیت عرض نموده و رحمت بیکران الهی را برای آن مرحوم از درگاه الهی مسئلت می‌نمایم.»

 

همچنین سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا(س) نیز با صدور پیامی، رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمدرضا آشتیانی را تسلیت گفت که متن این پیام بدین شرح است:

«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ».

هرگاه عالمی ازدنیا برود رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی‌‏پوشد.

با نهایت تأثر و تأسف، رحلت آیت الله حاج شیخ محمدرضا آشتیانی، استاد سطوح عالی حوزه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو هیئت نویسندگان تفسیر نمونه را تسلیت عرض می‌نمایم.

آن بزرگوار علاوه بر فعالیت‌های علمی و فرهنگی، مسئولیت‌های سیاسی و انقلابی شاخصی نیز داشتند که سه دوره، نمایندگی مردم قم در مجلس شورای اسلامی از این جمله بود.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را محضر همسر مکرمشان استاد سرکار خانم میرامام که از اساتید جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها هستند و همچنین فرزندان فاضل، دامادهای محترم و بیوت وابسته تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همنشینی با اهل بیت علیهم‌السلام و برای خانواده محترم‌شان، آرزوی سلامتی و صبر جمیل مسئلت دارم.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1307708

مهمترین اخبار ایران و جهان: