نیوز سیتی!
01 تیر 1402 - 09:08

تقویت حس مسئولیت‌پذیری از اولویت‌های شورای مبارزه با مواد مخدر کردستان است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: تقویت حس مسئولیت‌پذیری از اولویت‌های شورای مبارزه با مواد مخدر است.

سردار علی آزادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، ضمن تبریک سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: 8 کمیته مقابله با عرضه، درمان و حمایت‌های اجتماعی، مشارکت‌ها، فرهنگی پیشگیری، حقوقی قضائی، آموزش تحقیقات، شناسایی اموال و کمیسیون فروش در راستای پیشبرد اهداف تعیین شده در قالب برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و پنج کمیته از این کمیته‌ها دردبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در قالب این کمیته‌ها مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف اعتیاد و مواد مخدر بررسی و در راهکارهای لازم در راستای پیشبرد اهداف ارائه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با بیان اینکه تمام تصمیمات مهم این حوزه در جلسات شورای هماهنگی استان که به ریاست استاندار  و با حضور مدیران کل ادارات سطح استان گرفته می‌شود، گفت: سال گذشته این شورا در مجموع 162 جلسه برگزار کرد و تمامی ادارات نسبت به اجرایی نمودن مصوبات اقدام می‌کنند.

سردار آزادی افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری و همدلی تمامی ادارات با جدیت در مقابله با مواد مخدر و حمایت از جوانان و خانواده‌ها در مقابل آسیب اعتیاد فعالیت می‌کند.

به گفته وی، با توجه به اینکه مردم استان کردستان مردمانی فرهنگی و خانواده دوست هستند، استان به لحاظ درگیری با مواد مخدر و اعتیاد وضعیت مطلوبی دارد.

تقویت حس مسئولیت پذیری از اولویت‌های شورای مبارزه با اعتیاد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اذعان کرد: مردم در راستای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و از جمله اعتیاد، حساس، متعهد و مسئولیت‌پذیر هستند و از جمله برنامه‌های شورای هماهنگی تقویت حس مسئولیت‌پذیری مردم و اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر است.

سردار آزادی تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه در این راستا برنامه یاریگران زندگی است، زیرا تا زمانی که مردم پا به پای مسئولین تلاش نکنند ما در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف موفق نخواهیم شد. 

وی تجارت مواد مخدر را یک تجارت سازمان یافته در جهان توصیف کرد و گفت: 200 کشور دنیا با پدیده شوم اعتیاد درگیر هستند و سالانه هزینه‌های گزافی به مردمان این کشورها  تحمیل می‌شود که مهم‌ترین آن نابودی سرمایه‌های انسانی است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با تاکید براینکه اعتیاد یک مسئله فردی نیست و به کل جامعه ارتباط دارد، اضافه کرد: اعتیاد افراد موجب آسیب رساندن به کل سیستم جامعه و به مرور از بین بردن قشر جوان و نیروی کار جامعه می‌شود در صورتی که همین نیروی جوان می‌تواند باعث رشد و ارتقای جامعه شود.

ناآگاهی عامل اصلی گرایش بانوان به اعتیاد است

سردار آزادی در ادامه گریزی به اعتیاد بانوان زد و افزود: متاسفانه اعتیاد بانوان یا از روی ناآگاهی از آسیب مواد مخدر و یا باورهای غلط در خصوص مواد مخدر است که فرد را در ورطه این بلای خانمانسوز می‌اندازد.

به گفته وی، نقش زن در سلامت خانواده و اجتماع بی‌بدیل است، کراهت اعتیاد زمانی بیشتر هویدا می‌شود که زنان یک جامعه به آن مبتلا می‌شوند. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با تاکید براینکه آموزش و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین مولفه‌ها در مقابل با اعتیاد است، گفت: نیازمند اقدامات گسترده در این حوزه هستیم همه بخش‌ها و دستگاه‌های متولی باید در حوزه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی از تاثیرات شوم مواد مخدر تلاش کنند.

سردار آزادی به برخی دستاوردهای شورای مبارزه با مواد مخدر استان در سال 1401 اشاره کرد و گفت: در راستای پاسخگویی به مطالبه جدی مردم مبنی بر ساماندهی معتادان متجاهر احداث و راه اندازی مرکز ماده 16 در دستور کار قرار گرفت و جامه عمل پوشانده شد.

راه‌اندازی سامانه‌سرای بهبودیافتگان فاقد سرپناه

وی اضافه کرد: راه‌اندازی سامانه‌سرای بهبودیافتگان فاقد سرپناه به عنوان طرح مکمل ماده 16 از دیگر اقداماتی است که در استان دنبال می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با تاکید براینکه بخشی از فرایند مبارزه با مواد مخدر حمایت و صیانت از بهبود یافتگان است، عنوان کرد:با راه اندازی سامانه سرا مکانی امن برای افراد بی‌سرپناه تامین می شود تا بعد از خروج از کمپ به پاتوق‌های مصرف بازنگردند.

به گفته وی، تاسیس کانون یاریگران روستا، تاسیس کانون یاریگران دانش آموزی، تاسیس خانه‌های ورزش روستایی و تاسیس خانه نشاط روستایی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با اعتیاد در استان است.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس
شناسه خبر: 1301508

مهمترین اخبار ایران و جهان: