نیوز سیتی!
17 تیر 1402 - 18:14

جنایت جنگی آمریکا در اوکراین به روایت رسانه CIA

به گزارش رادیو فردا، بر اساس قطعنامه کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای که سال ۲۰۰۸ تصویب شد و سال ۲۰۱۰ به قانون بین‌المللی الزام‌آور تبدیل گردید، استفاده از بمب خوشه‌ای در جنگ ممنوع است. با این حال، آمریکا هزاران بمب خوشه‌ای را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

فارس پلاس؛ روایت روز - به گزارش اینترسپت، «صبح روز ۲۲ جولای سال گذشته، یک زن اوکراینی ساکن شهر ایزیوم، در گلوله باران ارتش اوکراین کشته شد. بمبی که او را کشت، یک سلاح معمولی نبود. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، در حملات بمب خوشه‌ای که توسط ارتش اوکراین انجام شده بود، تعداد زیادی غیرنظامی در شهر ایزیوم، کشته و زخمی شدند.»[1]

روز گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که هزاران بمب خوشه‌ای در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. این تصمیم که با عنوان «اقدام جنجال برانگیز» در رسانه‌های انگلیسی زبان منتشر شد، به عنوان یک جنایت جنگی شناخته می‌شود. اما چرا؟
 


گزارش آسوشیتد پرس از تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین


به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس، «جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از تصمیم سخت ایالات متحده برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین حمایت کرد.» دولت آمریکا این اقدام را، «کلیدی مهم» در جنگ دانست. این رسانه آمریکایی نوشت: «مهمات خوشه‌ای که با توپخانه ۱۵۵ میلی متری شلیک می‌شود، به اوکراین قابلیت بسیار کشنده می‌دهد.»

تصمیم آمریکا مبنی بر ارسال تسلیحات خوشه‌ای به اوکراین در حالی صورت گرفت که اکثر اعضای ناتو، استفاده از این سلاح را ممنوع کرده اند. آسوشیتد پرس ادامه داد: «این تصمیم در آستانه نشست سران ناتو اتخاذ شد؛ جایی که بایدن احتمالا با سوالاتی از سوی متحدان خود مواجه می شود که چرا آمریکا، سلاحی را به اوکراین ارسال می‌کند که بیش از دو سوم اعضای ناتو آن را ممنوع کرده اند. این نوع سلاح سابقا منجر به تلفات زیادی در غیرنظامیان شده است.»

نکته قابل توجه دیگر این است که این تصمیم، صرفا از سوی رئیس جمهور ایالات متحده نبوده است. بایدن در مصاحبه با CNN گفت: «این موضوع را با قانونگذاران کنگره در میان گذاشته است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است: «مهمات خوشه‌ای تعداد زیادی از غیرنظامیان را می‌کشد و مجروح می‌کند و باعث مشکلات اجتماعی و اقتصادی طولانی مدت می‌شود. کنوانسیون سال ۲۰۰۸ در خصوص مهمات خوشه‌ای، استفاده، تولید، انباشت و انتقال مهمات خوشه‌ای را ممنوع می‌کند.»
 


گزارش صلیب سرخ از کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان در استفاده از سلاح خوشه‌ای


بمب‌های خوشه‌ای، سلاح‌هایی هستند که در اثر یک انفجار اولیه، تعداد زیادی بمب کوچک‌تر را رها می‌کنند. گلوله‌های منفجر نشده، که اغلب میدان‌های جنگ و مناطق پرجمعیت غیرنظامی را در بر می‌گیرند، باعث مرگ افراد غیرنظامی می‌شوند.

آمریکا درحالی قصد دارد بمب‌های خوشه‌ای را به اوکراین بفرستد، که اعتراف می‌کند این نوع سلاح، ریسک تلفات غیرنظامی دارد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در سخنان اخیر خود گفته است: «ما تصدیق می‌کنیم که سلاح‌های خوشه‌ای، ریسک آسیب رسیدن به غیرنظامیان را افزایش می‌دهد.»

رادیو فردا، رسانه وابسته به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، در گزارشی در خصوص صحبت‌های جیک سالیوان نوشت: «اتخاذ این تصمیم در حالی است که آمار تلفات جانبی و غیرنظامی بمب‌های خوشه‌ای بالا است و سازمان ملل متحد از روسیه و اوکراین خواسته است تا در جنگ از این مهمات استفاده نکنند.»
 


گزارش رادیو فردا در خصوص تلفات سلاح‌های خوشه‌ای


رادیو فردا در ادامه نوشت: «بر اساس قطعنامه کنوانسیون بمب‌های خوشه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در ایرلند تصویب شد و در سال ۲۰۱۰ به قانون بین‌المللی الزام‌آور تبدیل گردید؛ کاربرد بمب خوشه‌ای در جنگ ممنوع است.» با این حال، آمریکا هزاران بمب خوشه‌ای را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری، به اوکراین ارسال خواهد کرد.

مارتا هورتادو، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به این تصمیم آمریکا اعلام کرد: «استفاده از این مهمات، باید فورا متوقت شود و در هیچ جا مورد استفاده قرار نگیرد.» با این حال، آمریکا سعی کرده است بگوید که این مهمات خوشه‌ای جدید، تعداد کمتری از ریز بمب‌ها نسبت به مدل‌های گذشته دارد و با این بهانه، استفاده از آن را قانونی کند!

استفاده از سلاح خوشه‌ای به عنوان یک جنایت جنگی از سوی آمریکا، در گذشته نیز صورت گرفته بود. به گزارش آسوشیتد پرس، «به گفته پنتاگون، آخرین استفاده گسترده آمریکا از بمب‌های خوشه‌ای در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق بود. علاوه بر آن، بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر، نیروهای ایالات متحده این نوع سلاح را، یک سلاح کلیدی در طول تهاجم به افغانستان در سال ۲۰۰۱ می‌دانستند. در سه سال اول آن درگیری، تخمین زده می‌شود که ایالات متحده بیش از ۱۵۰۰ بمب خوشه‌ای را در افغانستان پرتاب کرده است[2]


[2]: theintercept.com/2023/07/05/ukraine-cluster-bombs-biden/

[1]: https://apnews.com/article/cluster-bombs-ukraine-biden-russia-unexploded-ordnance-cc16c482d86b34102ffeac6ee682a524

پایان پیام/.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1341752

مهمترین اخبار ایران و جهان: