نیوز سیتی!
18 تیر 1402 - 08:51

آقای رئیسی؛ سد شیو را برای رفع کامل محرومیت این 2 شهرستان بسازید+فیلم

مطالبه‌گران می‌گویند با نزدیک بودن سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از موضوعاتی که می‌بایست به جد در دستور کار قرار گیرد سد شیو شهرستان باشت است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد استانی مستعد برای کشاورزی به شمار می‌رود که تاکنون از این ظرفیت با توجه به داشته‌های مهمی همچون زمین‌های هموار و آب فراوان استفاده نشده است.

کهگیلویه و بویراحمد طبق آمار رسمی کشور، ۱۱ درصد از روان آب‌ها را به خود اختصاص داده که رودخانه‌های پرآبی همچون زهره، بشار و خرسان از آن می‌گذرند اما استان نتوانسته آنگونه که باید و شاید از این آب‌های روان برای کشاورزی استفاده کند.

پر آب‌ترین استان ایران از سدها خیری ندید

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دشت‌های همواری بوده که برای کشاورزی و باغداری بسیار مستعد است و اگر بتوان از این روان آب‌ها به درستی استفاده کرد می‌توان علاوه بر خودکفایی در تولیدات علاوه بر مصرف داخلی و مصرف سایر استان‌های کشور علاوه بر این بازارهای بین‌المللی را نیز پوشش داد.

محصولاتی همچون برنج و گندم جو و همچنین حبوبات در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مرغوب بودن زمین و فراوانی آب می‌تواند علاوه بر بازارهای داخلی بازارهای خارجی را نیز به تسخیر خود درآورد.

برای مثال برنج شهرستان چرام یکی از مرغوب‌ترین برنج‌های ایران به شمار می‌رود و یا اینکه حبوبات در شهرستان بویراحمد از مرغوب‌ترین حبوبات ایران است.

در سال‌های اخیر استان کهگیلویه و بویراحمد نتوانسته از ظرفیت سدهایی که ساخته شده استفاده لازم را ببرد و معلوم نیست آن‌هایی که برای آینده در نظر گرفته شده‌اند چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد.

برای مثال برای مثال یکی از سدهای پیش بینی شده برای استان کهگیلویه و بویراحمد سد «شیو» شهرستان باشت است که اگر این سد احداث شود کشاورزی شهرستان باشت متحول خواهد شد سدی که سال‌های سال است وعده ساخت آن داده شده و مردم را چشم انتظار کرده است.

مطالبه‌گری امام جمعه باشت از رئیس‌جمهور برای ساخت سد شیو را اینجا ببینید

باشت شهرستانی که هم اکنون نیز قطب باغداری استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود اما در حوزه کشاورزی نتوانسته به دلیل کمبود آب تولیدات آنچنانی داشته باشد.

با نزدیک بودن به سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از موضوعاتی که می‌بایست به جد در دستور کار قرار گیرد سد شیو شهرستان باشت است که امام جمعه این شهرستان در خطبه‌های اخیر نماز جمعه این شهرستان سد شیو را مطالبه‌گری کرد.

مشخصات سد مخزنی شیو

آرش مصلح مدیرعامل آب منطقه‌ای استان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن یک در صد مساحت ایران اسلامی حدود 10 درصد منابع آب کشور را در خود جای داده است.

وی گفت: بارش سالیانه 11 میلیارد متر مکعب و 5 / 8 میلیارد متر مکعب رواناب از پتانسیل های مطلوب استان است.

این مسئول افزود: نکته جالب توجه اینکه تمام این بارش در 4 ماه از سال اتفاق می افتد و دقیقا در 8 ماه دیگر سال که نیاز به آب برای کشاورزی ، شرب و صنعت می باشد اصولا بارشی روی نمی‌دهد لذا مهار آب در سدهای مخزنی تنها گزینه استفاده از این نعمت خدادادی است.

وی گفت: این سد با هدف مهار و کنترل سیلاب های رودخانه شیو با حجم 55 میلیون متر مکعب و با تراز نرمال 947 متر از سطح دریا با تنظیم سالیانه 4 / 97 میلیون متر مکعب از آورد 158 میلیون متر مکعبی رودخانه شیو با هدف تأمین آب شرب، صنعت، کشاورزی، توسعه گردشگری و بهبود محیط زیست مطالعه گردید.

این مسئول یادآور شد: این سد با اخذ تمام مجوزهای لازم از جمله تخصیص آب ، زیست محیطی ، پدافند غیر عامل و...در سال 1391 با تکمیل مطالعات وارد فاز اجرایی شد که در دولت یازدهم قبل از عملیات اجرایی متوقف گردید.

اهداف سد مخزنی شیو

مصلح گفت: تأمین آب اراضی کشاورزی مستعد با کشت چهار فصل در شهرستان های باشت و گچساران در کهگیلویه و بویراحمد و رستم در استان فارس به میزان 15 هزار هکتار تأمین آب شرب شهر باشت، تأمین آب صنایع و شهرک های صنعتی در مناطق پایین دست، تأمین آب طرحهای گردشگری و توسعه صنعت گردشگری منطقه، تولید انرژی برقابی، بهبود محیط زیست رودخانه شیو، ایجاد تولید اشتغال پایدار و مستقیم به میزان حداقل 30 هزار نفر در شهرستان های باشت، گچساران و رستم، استفاده ثقلی از آب بدون مصرف برق، کاهش فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها خواهد شد.

«شیو» سدی منحصر به فرد در کل ایران

وی گفت: در اثر اجرای سد سالیانه حداقل 5 هزار میلیارد تومان در آمد کشاورزی در سه شهرستان پایین دست حاصل خواهد شد که مستقیم به جوامع محلی و روستاها وارد خواهد شد.

این مسئول افزود: نسبت فایده به هزینه طرح B/C بر اساس محاسبات صورت گرفته 53 /1 خواهد بود که یکی از توجیه پذیرترین سدهای کشور است.

وی گفت: نوع سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع سد: 58 متر، طول تاج 789 متر، حجم مخزن 55 میلیون متر مکعب، حجم کنترل سالیانه 4 / 97 میلیون متر مکعب و اعتبار مورد نیاز جهت اجرا و تکمیل طرح 20000 میلیارد ریال است.

به گزارش فارس؛ به همین دلیل سد شیو یکی از طرح‌هایی خواهد بود که در سفر دوم دولت به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد و همچنین طبق گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان، وزیر نیرو در ساختگاه این سد حاضر خواهد شد.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1343296

مهمترین اخبار ایران و جهان: