نیوز سیتی!
13 اسفند 1401 - 21:07

پارکینگ طبقاتی و فضای سبز جدید در قم احداث می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم از احداث پارکینگ طبقاتی جنب میدان کهنه واقع در خیابان آذر خبرداد و گفت: سطح همکف زمین مورد نظر، به فضای سبز و باز شهری با هدف اجرای برنامه‌های فرهنگی اختصاص می‌یابد.

سید محمد حسین دهناد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به مشکلات بافت تاریخی شهر قم، اظهار کرد: مشکلاتی متعددی از جمله، سختی تردد خودرو، کمبود فضای پارک، عدم وجود زیرساخت‌های شهری مناسب، ناهماهنگی و عدم تناسب معماری ساختمان‌ها، کمبود سرانۀ فضای سبز و باز و ... زندگی در این بافت را سخت کرده و باعث کاهش ارزش زمین‌ها و املاک، خالی ماندن بخش قابل توجهی از خانه‌ها و شکل‌گیری برخی از مشکلات شهری و اجتماعی شده است. 

وی ادامه داد: سال‌ها پیش، زمین‌های پشت بازار بنفشۀ سابق در خیابان آذر، گودبرداری شده و از آن زمان تاکنون به همان شکل رها شده است، علی‌رغم انجام عملیات مقاوم‌سازی دیواره‌ها، وجود طولانی‌مدت این گود، خطرساز شده و باعث صدمه خوردن بناهای اطراف گردیده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: با توجه به این که این زمین‌ها، ظرفیت بالایی برای کمک به برطرف کردن برخی از کمبودهای محدوده و احیاء بافت تاریخی دارند، با تصمیم مدیریت شهری مقرر شد طبقه‌های منفی این زمین برای تامین نیاز پارکینگ محدوده مورد استفاده قرار گیرد و به کاهش گره ترافیکی خیابان آذر در محدودۀ میدان کهنه کمک کند، و برای سطح همکف نیز فضای سبز و باز شهری شاخص با قابلیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شود. 

دهناد ادامه داد: محدودۀ میدان کهنه با داشتن بناهای تاریخی‌ای چون منار و مسجد میدان، راسته‌بازار کهنه، سرای ملاحسین، سردر مدرسۀ غیاثیه، بقعه، آب‌انبار و گذر شاه‌حمزه از ارزش تاریخی و هویتی بسیار بالایی برخوردار است. برای بازیابی رونق گذشته و احیاء این محدوده و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آن، علاوه بر ساخت پارکینگ و احداث فضای سبز و باز شهری که به آن اشاره شد، در بودجۀ شهرداری در سال 1402، ردیف 20 میلیارد ریالی برای انجام مطالعات ساماندهی و طراحی شهری این محدوده در نظر گرفته شده است. 

وی بیان کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز در احیاء این محدوده نقش دارد و در این راستا در سال جاری، مرمت سقف بازارکهنه به‌همت این اداره‌کل انجام شد و سال آینده نیز مرمت سرای ملاحسین در دستور کار آن قرار دارد.

پایان پیام/78023

منبع: فارس
شناسه خبر: 1072808

مهمترین اخبار ایران و جهان: