نیوز سیتی!
07 اسفند 1401 - 01:01

همه چیز درباره یک خانه تکانی ضرب الاجلی/بدون استرس به این روش ها عمل کنید

یک حساب سرانگشتی به ما می گوید که سه هفته تا عید نوروز و نو شدن سال مانده و همین یک جمله کافی است که خیلی‌ها به خصوص خانم‌های کارمند استرس بگیرند که وای، خانه تکانی نکردم. همین یک جمله را طور دیگری بخوانیم: «هنوز سه هفته وقت داریم»و فرصت باقی است. پس به این روش ها عمل کنید تا بدون استرس و با برنامه به کارهایتان برسید.

گروه زندگی ـ خانه تکانی یکی از ضرورت های نو شدن سال برای ما ایرانیان محسوب می‌شود و از سنن مهم مادران ما است به طوریکه اگر کودکی هایمان یادمان بیاید همیشه دم دم‌های عید درگیر تمیزکاری و تقسیم وظایف برای فعالیت‌های مختلف بودیم، طوری که پای هفت سین که می‌نشستیم آخرین حمام سال را برای بردن گرد و غبارها از سر و صورتمان رفته بودیم و یک «آخیش، بالاخره تمام شد» می‌گفتیم. وقتی به هر چیزی که برق می زد، نگاه می کردیم به به و چه چه از دهنمان نمی افتاد.

اما این روزها که خانم ها و آقایان بیشترشان با هم بیرون از منزل کار می‌کنند و مشغله ها نسبت به قبل به نوعی بیشتر شده، استرس ها هم زیاد است برخی تصور می‌کنند حال که سه هفته تا عید مانده دیگر فرصت تمیزکاری و به قولی خانه تکانی ندارند اما الان هم با ترفندهایی می‌توان فوری و فوتی یک خانه تکانی اساسی انجام داد، بدون اینکه استرس بگیریم. چطور؟ کافی است برنامه درست داشته باشیم.

*اول برنامه ریزی

الان خیلی از خانم ها با استرسی که دارند ، نمی توانند برای یک خانه تکانی خوب برنامه داشته باشند شاید هم مدام غر بزنند و آیه یاس بخوانند که دیگر وقت نیست. اما این اشتباه است.

«مینا منصوریان »معمار و متخصص دکوراسیون منزل می‌گوید: «یک خانه تکانی اساسی نیاز به برنامه ریزی دارد تا ذهن ما دقیق بداند که چه کارهایی لازم است و دست از کارهای بی‌خود بردارد. پس هر جایی که هستید فرق نمی‌کند خانم خانه دار هستید یا کارمند، یک قلم و کاغذ همه جا پیدا می شود ، بردارید و لیست کارهایتان را بنویسید مثلا بنویسید آشپزخانه نیاز به چه تغییرات و تمیزکاری هایی دارد. اتاق خواب چه بخش هایی اش باید تمیز شود.

الان شاید خیلی ها بپرسند که جزئیات هم باید نوشته شود یا کلیات. پاسخ این است که همه جزئیات را بنویسید مثلا تمیز کردن شیشه بوفه، جاروکشیدن، گردگیری کمک و کتابخانه ها و...

*تقسیم کار کنید

حال که دست به قلم برده اید، فراموش نکنید که مشخص شود هر کاری را چه کسی انجام دهد این خیلی مهم است برای آرامش اعصاب شما که کمک حال هایی داشته باشید . برخی کارهای سنگین را برای همسرتان بگذارید ، کارهای سبک تر که از دست بچه ها برمی آید مثلا تمیزکاری اتاق خودشان را به آنها بسپارید  و دقیق درلیست مشخص کنید که پنجره اتاق و تمیز کردن کمدها به چه کسانی واگذار می شود. پس ازنوشتن و تکمیل این لیست وظایف هر فرد را به خودش بدهید و انتهای لیستتان هم بنویسید که چه لوازمی برای انجام آن کارها لازم دارد که تهیه شود یا اینکه در اختیارش قرار بگیرد.

*لوازم مورد نیاز را تهیه کنید

پس نکته سوم تهیه لوازم لازم برای خانه تکانی است. مثلا شیشه پاک کن، دستمال های مناسب، شوینده های مختلف که البته نیاز به ریخت و پاش هم نیست چند عدد ساده آنها شاید کارمان را راه بیاندازد اما برای جرم ها و کثیف کاری عمیق که مدتها از زمانش گذشته شاید نیاز به شوینده های چند منظوره و جرم گیرها باشد. اگر فرصت خرید و تهیه این لوازم را هم ندارید خیلی راحت از فروشگاه محل اینترنتی می توانید آنها را سفارش بدهید الان اکثر فروشگاه ها فروش آنلاین هم دارند.»

*چند کارتن تهیه کنید

در طول سال برای هر یک از ما پیش می آید که خیلی لوازممان را وارسی نمی کنیم که به چه چیزهایی احتیاج داریم یا نداریم، یا وسایلی که اصلا مورد نیازمان نیست اما در لوازممان در طول سال قرار گرفته یا چیزهایی که ممکن است در سال آتی به دردمان نخورد.مثلا فارغ التحصیل شده ایم و کتاب و دفترها را با آن جزئیات دیگر لازم نداریم، می‌توانیم این ها را جمع آوری کنیم.

منصوریان در این رابطه می‌گوید: «تهیه چند کارتن می‌تواند به کارمان بیاید که مثلا یکی از آنها برای دورریختنی ها باشد، یکی برای اهدایی و دیگری برای انباری یا حتی تعمیر. این را به طور مثال گفتم و هر کس می‌تواند برای مصارف خودش نامگذاری کند و شروع به پر کردن آنها کند. حتی ممکن است در موقع خانه تکانی به لوازمی بربخورید که سالم هستند اما شما از آنها استفاده نمی‌کنید یا کاربردی برایتان ندارد، مثلا برخی کیف و کتاب ها یا لوازم منزل که می توانید آنها را اهدا کنید و به افرادی که نیاز دارند، هدیه بدهید. برخی لوازم هم شاید نیاز به تعمیر داشته باشند، آنها را هم یک جا جمع کنید و دورریختنی ها را هم هر شب از منزل خارج کنید». 

 *از کجا شروع کنیم؟

حال که این ریزه کاری ها را مطرح کردیم، سوال  این است که  اصلا خانه تکانی را از کجا شروع کنیم؟ آشپزخانه، سرویس ها یا اتاق خواب ها؟

منصوریان در این زمینه معتقد است که بهتر است کار را از اتاق خواب ها شروع کنید و سپس به بخش های دیگر بروید. در اتاق خواب ها هم از کمدها و کشوها نظم دهی و تمیزکاری را شروع کنید و چون سال که نو می شود هوا قطعا گرم تر می شود، لباس های کمدها را می توان سبک تر کرد و لباس های زمستانی را جدا و در یک باکس جداگانه قرار داد و پس از تغییر فصل به سرعت آنها را جایگزین لباس های خنک بهاره کرد. پس از این کار می توانید سراغ کتابخانه اتاق یا کمد آرایشتان بروید. 

گردگیری سطوح، آینه ها، تغییر روتختی و روبالشی ها و تمیز کردن لوستر ها و شست و شوی پرده ها و تمیز کردن شیشه ها از دیگر کارهای اتاق خواب است. در نهایت نیز یک جاروی برقی و طی کشیدن کف اتاق اگر سرامیک و سنگ است، مورد نیاز است تا اتاق خواب به طور کامل پاکسازی شود. این روند برای همه اتاق ها بنا به وظیفه هر فرد می تواند انجام شود و شاید یک تا دو شب نیز زمان ببرد.یعنی زمانی مصادف یک آخر هفته برای اتاق ها».

مادرهای ما عموما روی تمیزکاری نشیمن و پذیرایی به دلیل اینکه میهمان در ایام نوروز آمد  و رفت می کند ، حساس بوده و هستند پس کار بعدی را برای تمیز کردن پذیرایی و اتاق نشیمن اختصاص بدهید که نیاز به دقت نظر بیشتری دارد.

منصوریان می گوید: «اگر فرش ها کثیف است همین الان تصمیم بگیرید که به نزدیک ترین قالیشویی محل بدهید یا اگر تشخیص می دهید که نیاز به شستشو ندارند با یک شامپو فرش سراغ فرش ها و سپس مبلمان بروید و این کار را خانم ها با همکاری دیگر اعضای خانه انجام دهند که سخت و نفس گیر است و فرد را از تک و تا می اندازد.

سایر تمیزکاری ها در اتاق پذیرایی و نشیمن به تمیزکردن شیشه ها، گردگیری، طی کشیدن کفپوش ها و سرامیک ها اختصاص دارد. برخی تمیزکاری ها هم ترفندهایی دارد مثلا حتما اگر قرار است لوسترها را گردگیری کنید، زیر آن قسمت پارچه ای پهن کنید تا دوده روی فرش یا هر وسیله دیگری نریزد و در نهایت هم همه چیز را سرجای خودش قرار دهید».

*ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه

خیلی از خانم ها برای تمیزکاری آشپزخانه وسواس بیشتری به خرج می دهند و به قولی نمی‌خواهند مو لای درزش برود ! بنابراین از بقیه هم انتظار دارند که همه چیز را با وسواس بیشتری و عمیق تمیز کنند در حالیکه بچه ها گاه معترض می شوند که این همه دقت برای چه چیز است؟

منصوریان می‌گوید: «برای تمیز کردن آشپزخانه ابتدا می‌توانید از داخل کابیت ها و قفسه ها شروع کنید و همه چیز را مرتب سرجای خودش قرار دهید و کف کابیت ها را دستمال بکشید و خلاصه لوازمی که به کارتان نمی آید را هم یا دور بریزید یا در همان کارتن اهدایی ها قرار دهید. سپس سطوح کابینتت ها و لوازم های برقی آشپزخانه را با پارچه مناسب پاک کنید. تمیز کردن هود، شیرآلات و سینک ظرفشویی و سطح گاز نیز دراینجا لازم است». 

الان باز شاید عده ای بگویند که همه این کارها چند ماه زمان می برد، درست است با یک سرعت کُند این اتفاق می افتد اما با سرعت مناسب و با پرداختن به مسائل ضروری اما عمیق در عرض دو هفته می‌توان هر شب دوساعت و آخر هفته ها به طور کامل به کارها با همه اعضای خانواده اختصاص داد و هفته آخر دم عید را هم به خریدهای ضروری پرداخت.

منصوریان یادآور می شود: «تمیز کردن سرویس های بهداشتی و حمام  و شیرآلات آنها بهتر است که به روزهای منتهی به سال نو منتهی شود و برای شست و شو از ضدعفونی‌های مناسب سرویس‌ها و جرم‌گیر سطوح استفاده شود. برخی  خانم‌های خانه‌دار و آقایان شاید بتواننددر این ایام برای فعالیت های نزدیک عید مرخصی هایی هم بگیرند و این نیز کمک بزرگی به تسریع در کارها می‌کند. نکته مهم این است که در نظر داشته باشید همه فعالیت ها را بنا به لیست واگذار و انجام دهید. حتی می‌توانید اگر موقعیت مالی دارید از کمک نیروهای کمکی برخی شرکت های خدماتی هم بهره ببرید که بخشی از کارها را به شما یاری برساند و این فعالیت ها همه در عرض چند روز براساس این لیست شدنی است.»

برای خلاصه کردن موارد مطرح شده و تأکید بیشتر یادتان باشد که بدون برنامه و لیست جلو نروید، فعالیت ها را بین اعضا تقسیم کنید، برای هر بخش خانه بیشتر از دو تا سه روز در نظر نگیرید، لوازم اضافی را از خانه دور کنید و در کارتن ها یا پلاستیک هایی در انباری بگذارید یا اهداف کنید، ظاهر خانه را خلوت و زیبا کنید، آخر هفته‌ها بیشتر برای تمیزکاری وقت بگذارید و به تمیزکاری ظواهر خانه بیشتر توجه کنید تا جزئیات بی دلیل.اگر در حین خواندن این گزارش لیست برنداشتید، همین حالا قلم و کاغذ بردارید و کار را شروع کنید. 

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1057408

مهمترین اخبار ایران و جهان: