نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 19:06

خراسان‌شمالی، پرچمدار نقالی و پرده‌خوانی کودک و نوجوان/ هر استان باید قهرمان خود را معرفی کند

ایران دارای قهرمان‌های ملی و شخصیت‌های اثرگذار فاخری است که شاید خیلی بیشتر از قهرمان‌های ساختگی هالیوود برای کودکان و نوجوانان ما تأثیرگذار باشند؛ اما تاکنون این نتوانسته‌ایم الگویی مناسب برای ترغیب این نسل در اختیار آنها قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، ایران دارای قهرمان‌های ملی و شخصیت‌های اثرگذار فاخری است که اگر به آنها پرداخته شود و به نسل جدید به‌درستی معرفی شود، شاید خیلی بیشتر از قهرمان‌های ساختگی هالیوود که در حال حاضر اسطوره و الگوی بسیاری از کودکان و نوجوانان ما شده‌اند، تأثیرگذار باشند و الگوی مناسبی برای رشد و تربیت فرزندانمان باشند.

اینکه ما امروزه درگیر تهاجم فرهنگی و تربیتی برای نسل جدید هستیم، قسمتی از آن ناشی از این است که ما نتوانسته‌ایم الگویی مناسب و با روش‌هایی جذاب که کودک و نوجوان را برای دنبال‌کردن آن ترغیب کند، در اختیار آنها قرار دهیم.

این در حالی ا‌ست که چه در ۸ سال دفاع مقدس و چه در سال‌های دفاع از حرم رشادت‌های فراوانی از قهرمانان ملی داشته‌ایم و البته قهرمان‌های آتش‌نشان، حوزه بهداشت در زمان کرونا و مدافعان امنیت و بسیاری از موضوعاتی که کشور درگیر آن بوده است هم چیزی از جذابیت زمان دفاع جنگ کم ندارد.

جشنواره سوره باهدف گستره سیره شهدا برگزار شد

اکرم صدیقی، رئیس حوزه هنری خراسان‌شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه از گام مؤثر در جهت معرفی قهرمانان ملی در این حوزه خبر داد و اظهار کرد: نخستین جشنواره «نقالان سوره» باهدف بسط و گسترش سیره شهدا در راستای اصل تولید محوری و شناسایی استعدادهای هنرهای نمایشی نوجوانان و دانش‌آموزان، جهت حمایت مادی و معنوی از آثار نمایشی فاخر به همت حوزه هنری خراسان‌شمالی برگزار شد.

وی گفت: بر اساس فراخوان منتشر شده شرکت‌کنندگان در این جشنواره در سه دسته دانش‌آموزان مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی؛ دانش‌آموزان مقطع هفتم، هشتم و نهم (متوسطه اول) و همچنین دانش‌آموزان مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم (متوسطه دوم) تقسیم و ارزیابی شدند.

رئیس حوزه هنری خراسان‌شمالی در خصوص موضوعات این جشنواره افزود: ۹ متن نقالی شامل شهید محمدعلی صفا (شکارچی تانک)، سردار عیوض خان (حماسه فیروزه)، سردار شهید رجب محمدزاده (شهید وحدت)، سردار شهید ایرج رستمی (جانشین شهید چمران)، شهید محمدابراهیم باقری (شهید فاجعه منا)، شهید فیروز حمیدی زاده (شهید مدافع حرم)، تحفه گل (حماسه فیروزه)، شهید علی ره‌آموز (شهید ترور) و شهید مصطفی کریمی (شهید ترکمن) سه متن را انتخاب و ثبت‌نام کردند.

ارسال ۲۲۶ اثر به دبیرخانه جشنواره سوره

صدیقی تعداد آثار دریافتی به دبیرخانه جشنواره را ۲۲۶ اثر اعلام کرد و بیان داشت: از میان این آثار ۴۶ اثر مربوط به شهرستان بجنورد، ۱۸ اثر مربوط به شیروان، ۲۲ اثر شهرستان فاروج، ۳۴ اثر اسفراین، ۱۰ اثر مانه‌وسملقان، ۹ اثر راز و جرگلان، ۴۵ اثر گرمه و ۴۲ اثر مربوط به جاجرم بوده است.

وی تصریح کرد: در نهایت ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند که ۹ اثر آن از بجنورد، ۱ اثر شیروان، ۲ اثر اسفراین، ۱ اثر مانه‌وسملقان، ۵ اثر فاروج، ۱ اثر گرمه و ۱ اثر هم از راز و جرگلان هستند.

رئیس حوزه هنری خراسان‌شمالی به استقبال خوب دانش‌آموزان از روستاها اشاره کرد و گفت: سه دانش‌آموز راه‌یافته به مرحله نهایی از روستای ینگه قلعه بجنورد، روستای گز کوه فاروج و غلامان راز و جرگلان بوده‌اند.

صدیقی داوران این جشنواره را منوچهر محمدپور، زکریا شیرمحمدزاده و حمیده حقانی معرفی کرد و افزود: اختتامیه این جشنواره بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

هدف شناخت نوجوانان از قهرمانان کشور است

سجاد عباسی، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر در خصوص استعمار، اظهار کرد: هدف ما این است که هر نوجوان بتواند قهرمان خود را در مبارزه با استعمار بشناسد و سایرین را با آن آشنا کند.

وی با بیان اینکه نقالی از میراث ناملموس کشور ماست و باید حفظ شود، گفت: برای آینده این کار با هم‌افزایی که اتفاق افتاده است ان‌شاءالله با توسعه و بهبود طرح این جشنواره در سطح ملی برگزار خواهد شد.

عباسی محوریت نقالی و پرده‌خوانی را از گذشته تا به الان، «قهرمان» اعلام کرد و افزود: موضوع قهرمان برای شکل‌گیری و شناخت هویت دینی، ملی و انسانی در نوجوانان بسیار مهم است.

هراستان باید قهرمان خود را معرفی کند

وی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که هراستان قهرمان‌های مبارزه با استعمار خودش را معرفی کند و در سطح ملی توسعه دهد و هراستان پرچمدار قهرمان خودش خواهد بود.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری کودک و نوجوان بیان کرد: حوزه هنری خراسان‌شمالی پرچم‌دار نقالی کودک و نوجوان است و به همین خاطر دبیرخانه کشوری جشنواره به این استان واگذار خواهد شد.

معرفی قهرمانان هراستان توسط نوجوانان آن ازآنجایی‌که تأثیرپذیری از هم سن و سالان در دوران دانش‌آموزی بالاتر است، می‌تواند کمک بزرگی در راستای شناساندن قهرمانان استانی و ملی داشته باشد.

پایان پیام/س

منبع: فارس
شناسه خبر: 1064152

مهمترین اخبار ایران و جهان: